ENSS —  VARDØ / Svartnes

ENSS AD 2.1  Flyplassindikator og navn

ENSS —  VARDØ / Svartnes

ENSS AD 2.2  Flyplassens geografiske og administrative data

NORSK/ENGLISH
1

ARP koordinater og beliggenhet på AD

702119N 0310242E

REF Aerodrome Chart

2

Retning og distanse fra by

1.5 NM SW of Vardoe

3

ELEV/REF TEMP/Mean low TEMP

42 FT / 12.1°C / NIL

4

Geoid undulation at AD ELEV PSN

61 FT

5

MAG VAR / Annual Change

17°E (2020) / 0.26°E

6

AD Administrasjon

Adresse

Avinor
Vardø Lufthavn, Svartnes
9950 Vardø
Norge

 

Telefon

(+47) 67 03 52 55 ADMIN

 

Fax

NIL

 

E-mail address

NIL

 

Web page

NIL

 

AFS/AFTN

ENSSZTZX

7

Type trafikk tillatt (IFR/VFR)

IFR - VFR
8

RMK

AD reference code:

RWY 15: Code 2C

RWY 33: Code 2C

ENSS AD 2.3  Åpningstider

NORSK/ENGLISH
1

AD Administrasjon

REF AIS Portal www.avinor.no/ais

2

Toll og innreisekontroll

NIL

3

Helse og karantene

NIL

4

AIS briefing office

CENTRAL AIS AT ENGM

H24

TEL: +47 64 81 90 00, E-mail: ais@avinor.no

5

ATS reporting office (ARO)

NIL

6

MET briefing office

NIL

7

ATS

REF AIS Portal www.avinor.no/ais

8

Tanking

REF AIS Portal www.avinor.no/ais

9

Handling

REF AIS Portal www.avinor.no/ais

10

Security

REF AIS Portal www.avinor.no/ais

11

Avising

REF AIS Portal www.avinor.no/ais

12

RMK

NIL

ENSS AD 2.4  Handlingtjeneste og utstyr

NORSK/ENGLISH
1

Utstyr for godsbehandling

NIL

2

Typer brennstoff/olje

JET A-1 + FSII

3

Tanking utstyr/kapasitet

Drivstofftank på oppstillingsområdet. /

Fuel tank on apron.

4

Avisingsutstyr

AVBL

5

Hangarplass for besøkende ACFT

NIL

6

Reparasjonsmuligheter for besøkende ACFT

NIL

7

RMK

Hot refuelling ikke AVBL unntatt for SAR HELI. /

Hot refuelling not AVBL except for SAR HELI.

ENSS AD 2.5  Passasjer fasiliteter

NORSK/ENGLISH
1

Hotell

6 KM FM AD

2

Restauranter

NIL

3

Transportmuligheter

Taxi

4

Legehjelp

Vardø Helsesenter 6 KM FM AD /

Vardo Helsesenter 6 KM FM AD

5

Bank/Post

5 KM FM AD

6

Turistkontor

Vardø Turistinformasjon 6 KM fra AD. /

Vardoe Tourist Information 6 KM from AD.

7

RMK

NIL

ENSS AD 2.6  Brann- og redningstjeneste

NORSK/ENGLISH
1

Lufthavnkategori for brann- og redningstjeneste

CAT 4 : REF AIS Portal www.avinor.no/ais

2

Redningsutstyr

REF AD 1.2

3

Fjerning av havarerte ACFT

AVBL O/R

4

RMK

NIL

ENSS AD 2.7  Sesongmessig anvendelse - rydding

NORSK/ENGLISH
1

Type utstyr

Snøryddingsutstyr /

Snow removal EQPT

2

Brøyteprioritet

REF AD 1.2

3

RMK

Lufthavnen har tillatelse til bruk av materialer for behandling av overflater på ferdselsområdet: KFOR/NAFO/SAND. /

The airport has permission to use materials for movement area surface treatment: KFOR/NAFO/SAND.

ENSS AD 2.8  Oppstillingsplattform, taksebaner og kontrollpunkter

NORSK/ENGLISH
1

Oppstillingsplattform overflate og styrke

HELIAPRON : ASPH PCN-15/F/B/X/U

SVARTNES : ASPH PCN-15/F/B/X/U

2

TWY bredde, overflate og styrke

TWY A, B, WID 15 M, ASPH, PCN-15/F/B/X/U

3

ACL, beliggenhet og ELEV

ACFT stand 1, 702122.32N 0310229.35E, ELEV 40 FT, reference code C

HELI stand H1, 702120.69N 0310232.14E, ELEV 37 FT

HELI stand H2, 702119.80N 0310230.21E, ELEV 37 FT

4

INS kontrollpunkt, beliggenhet og ELEV

REF ACFT Stands

5

RMK

NIL

ENSS AD 2.9  Lede-/kontrollsystem og merking

NORSK/ENGLISH
1

Merking av ACFT oppstillingsplass, TWY ledelinjer og visuelle docking/PRKG ledesystem

TWY A: Skilting ved alle venteposisjoner.

TWY B: Skilting ved alle venteposisjoner.

Apron SVARTNES: Guide lines on apron.

2

RWY/TWY merking og LGT

RWY marking

RWY : THR, designator, siktepunkt, CL og ende.

RWY LGT

RWY : THR, CL, EDGE, END, AIM

TWY marking

TWY : CL, edge, HLDG PSN and RWY AHEAD

TWY LGT

TWY : EDGE

3

Stopplysrekke og rullebanevarsellys

Stop bars

NIL

RWY guard lights

NIL

4

RMK

RWY : 6 red runway end lights, flush with the surface, have been installed across the RWY 180 M from each surface end. These shall not be perceived as stop lights. For full RWY length, continue to the turn pad at each end before making U-turn and commencing take-off. LED

ENSS AD 2.10  Flyplasshinder

Hinderdata AVBL på www.avinor.no/ais

ENSS AD 2.11  Tilgjengelig meteorologisk informasjon

NORSK/ENGLISH
1

Ansvarlig enhet

Værvarslinga for Nord-Norge / MWO Tromso TEL (+47) 77 62 13 00

2

Tjenestetider

H24

3

Ansvarlig for utarbeidelse av TAF, Gyldighetsperiode

NIL

4

Landingsvarsler

NIL

5

Briefing

Personal consultancy ATS or TEL MWO Tromso

6

Dokumentasjon, Språk som benyttes

Charts, plain language, tabular form, Norwegian/English

7

Karter

SIGWX, WINTEM, ICE MSG, REF GEN 3.1 and GEN 3.5

8

Tilleggsutstyr

REF GEN 3.5

9

ATS-enhet med INFO

Vardø AFIS

10

Tilleggsopplysninger

NIL

ENSS AD 2.12  Rullebanens fysiske karakteristika

RWYBRG GEODMN
(M)
SFC - RWYTHR COORDRWY end COORDRWY SFC end COORDTHR GUND (FT)THR ELEV (FT)RWY/RESA Slope
Styrke
1234567

15

163.28°

1146 x 30

ASPH , Grooved

PCN-15/F/B/X/U

702134.17N 0310228.43E

702106.20N 0310253.39E

702100.62N 0310258.38E

60.6

42.1

REF GEN 3.2.4

33

343.29°

702102.49N 0310256.71E

702130.46N 0310231.74E

702136.04N 0310226.76E

60.6

23.9

RWYSWY (M)CWY (M)Strip (M)RESA overrun (M)RESA undershoot (M)RAG DIST FM THR, TypeOFZRMK
1891011121314

15

-

180 x 150

1146 x 140

120 x 80

-

-

-

NIL

33

-

188 x 150

120 x 80

-

-

-

NIL

ENSS AD 2.13  Kunngjorte banelengder

RWY

TORA (M)

ASDA (M)

TODA (M)

LDA (M)

RMK
123456
15 966 966 1146 905

NIL

33 966 966 1154 905

NIL

Reduced (Alternate) Take-off PSN
RWYTKOF PSN
(Intersection)

TORA (M)

ASDA (M)

TODA (M)

RMK
12345

NIL

ENSS AD 2.14  Innflygings- og banelys

RWYAPCH LGT
type/
LEN INTST
THR LGT
colour
WBAR
VASIS
PAPI
(MEHT)
TDZ
LGT
LEN
RWY CL LGT
LEN, spacing,
colour, INTST
RWY edge LGT
LEN, spacing,
colour, INTST
RWY end LGT colour
WBAR
RESA
LGT
LEN,
colour
RMK
12345678910

15

CAT I

288 M

LIL/LIH

Green

WBAR

PLASI

Left 4.5°

( 23 FT)

Screen height

40 FT

NIL

1025 M, 50 M

White

LIL

601 M, 50 M White,
303 M, 50 M Yellow

LIH

Red

-

NIL

APCH: XBAR at 288 and 144 M FM THR. Innermost LGT flush with surface. Flashing white LGT at centre of XBAR 288 M FM THR. Balked LDG guidance LGT 285 M after THR

END: 6 red runway end lights, flush with the surface, have been installed across the RWY 180 M from each surface end. These shall not be perceived as stop lights. For full RWY length, continue to the turn pad at each end before making U-turn and commencing take-off. LED

33

CAT I

86 M

LIL/LIH

Green

WBAR

PLASI

Left 4.5°

( 24 FT)

Screen height

42 FT

NIL

1025 M, 50 M

White

LIL

637 M, 50 M White,
267 M, 50 M Yellow

LIL

Red

-

NIL

APCH: XBAR at 86 M FM THR, flush with surface. Flashing white LGT at centre of XBAR 86 M FM THR. Balked LDG guidance LGT 285 M after THR

END: 6 red runway end lights, flush with the surface, have been installed across the RWY 180 M from each surface end. These shall not be perceived as stop lights. For full RWY length, continue to the turn pad at each end before making U-turn and commencing take-off. LED

ENSS AD 2.15  Annen belysning, sekundærstrømkilde

ENGLISH
1

ABN/IBN plassering, karakteristika og tjenestetider

NIL

2

LDI/Anemometerplassering og LGT

LDI: NIL

Anemometer: Skålkorsanemometer 97 M WSW for THR RWY 15.
Skålkorsanemometer 283 M N for THR RWY 33.
Skålkorsanemometer 825 M SW for THR RWY 33.
/

Cupanemometer 97 M WSW of THR RWY 15.
Cupanemometer 283 M N of THR RWY 33.
Cupanemometer 825 M SW of THR RWY 33.

3

TWY kant- og senterlinjelys

Edge:

All TWY

  

CL:

NIL

4

Sekundærstrømkilde / Omkoblingstid

Automatic omkoblingstid 15 SEC. /

Automatic switch-over time 15 SEC.

5

RMK

NIL

ENSS AD 2.16  Helikopterlandingsplass

ENGLISH
1

Coordinates TLOF or THR of FATO

NIL

 

Geoid undulation

NIL

2

TLOF and/or FATO elevation

NIL

3

TLOF and FATO area dimensions, surface, strength, marking, lighting

NIL

4

True BRG of FATO

NIL

5

Declared distance available

NIL

6

APP and FATO lighting

NIL

7

RMK

NIL

ENSS AD 2.17  ATS luftrom

NORSK/ENGLISH
1

Navn og utstrekning

Vardø TIZ

703000N 0303600E - 703300N 0310800E - 701300N 0312700E - 701030N 0311200E - 701000N 0305500E - (703000N 0303600E)

2

Vertikal utstrekning

GND to 3500 FT AMSL

3

Luftromsklasse

G

4

Kallesignal for lufttrafikktjenesteenhet, språk

Vardø Information

English

5

Gjennomgangshøyde

7000 FT

6

Tjenestetider

REF AIS Portal www.avinor.no/ais

7

RMK

Two-way radio communication required within HR of operation for the ATS unit, REF ENR 1.4

ENSS AD 2.18  ATS kommunikasjonshjelpemidler

Service DesignationCall SignFREQHRRMK
12345

ATIS

Vardø Information

127.425 MHZ

HO

NIL

AFIS

Vardø Information

122.150 MHZ

HO

Remote AFIS is provided from RTC Bodoe (Remote Tower Centre).

  

121.500 MHZ

HO

NIL

ENSS AD 2.19  Radionavigasjons- og innflygingshjelpemidler

Type, CAT (VAR)IDFREQHRPSNDME
ELEV
RMK
1234567

VOR/DME

(DECL: 17°E/2020)

VRD

114.100 MHZ/

CH 88X

H24

702127.52N 0310250.05E

58 FT

( Vardø )

ENSS AD 2.20  Lokalt lufthavnreglement

1  AD tilgjengelighet
1.1 Med unntak av nødsituasjoner tillates ikke AD brukt av CIV eller MIL ACFT med vingespenn utover 26 M. Avinor kan gi unntak fra denne bestemmelsen basert på en “Approach and Departure Risk Assessment”. Forespørsel må sendes AD minimum 4 uker før start på operasjoner.
1.2 Generell tillatelse: Piloter med PFLY-kort utstedt av Avinor, som opererer i henhold til reglene i AD 1.1 pkt. 1.2 og 1.3 kan bruke AD når denne er stengt, unntatt i perioden 2200 – 0600 (2100 – 0500).
1.3 For tillatelse til øvrig bruk utenfor publiserte åpningstider, REF AD 1.1 pkt. 1.3, send søknad til AD ADMIN, REF ENSS AD 2.2.
2  Tilleggskrav
2.1 Luftfartstilsynet har publisert en forskrift med tilleggskrav for ervervsmessige luftfartsoperasjoner på kortbaner.
Referanse til denne forskriften finnes i AIP GEN 1.6.

ENSS AD 2.21  Støyforebyggende regler

1  Område for motorkjøring- og testing
1.1 Motorkjøring utover tomgang utføres på plass anvist av AFIS.

ENSS AD 2.22  Operative bestemmelser

1  Prosedyre ved redusert sikt
1.1 Flyplassmerking og lys REF AD 2.9 og 2.14.
1.2 RVR 800 M eller mindre: Sekundær elkraft aktivert for å sikre reaksjon i løpet av 1 SEC.
1.3 RVR 550 M eller mindre: Ingen flybevegelser tillates på manøvreringsområdet.
2  Sambandssvikt
2.1 Ved svikt i sambandet under VFR-flyging i TIZ (REF AD 2 ENSS Visual Approach Chart):
  1. Squawk 7600,

  2. Hold 1 NM W av terminalen i 1000 FT,

  3. Blink med LDG LGT,

  4. Se etter lyssignal fra kameramast 400 M SE for flyoppstillingsplattform,

  5. Vardø AFIS TEL 75 54 16 23.

3  Minimum sektorhøyde (MSA)/Terminalankomsthøyde (TAA)
3.1 MSA/TAA er basert på hinder-/terrenginformasjon i norsk territorium.

ENSS AD 2.23  Annet

1  Avvik fra ICAO Annex 14 SARPS
1.1 Tverrhellinger langs ytterkant av begge sider av RWY er brattere enn er brattere enn foreskrevet, REF pkt. 3.1.19.
1.2 Hellinger på rullebanesnuplass i sør er stedvis brattere enn foreskrevet, REF pkt. 3.3.8.
1.3 Deler av oppstillingsplattformen er innenfor sikkerhetsområdet, REF pkt. 3.4.7.
1.4 Tverrfall på sikkerhetsområdet er stedvis brattere enn krav, REF pkt. 3.4.13, 3.4.15 og 3.4.16.
1.5 Det er ikke etablert RESA foran noen THR, REF pkt. 3.5.3.
1.6 Hellinger på deler av RESA RWY 33 er brattere enn foreskrevet, REF pkt. 3.5.11.
1.7 Brekkbart objekt, vindpølse i nord, er plassert innenfor CWY RWY 33, 65 M øst for rullebanens forlengede senterlinje, REF pkt. 3.6.6.
1.8 Siktepunkt er plassert 150 M fra THR, REF pkt. 5.2.5.3.
1.9 “RWY AHEAD” er fortsatt i bruk som obligatorisk instruksjonsmerking, REF pkt. 5.2.16.
1.10 PLASI benyttes som visuelt glidebaneanlegg, REF pkt. 5.3.5.4.
1.11 Venteposisjonsskiltene er reflekterende, ikke belyst, REF pkt. 5.4.1.7.
1.12 Lys for avbrutt landing er installert i stedet for enkle landingssonelys, REF pkt. 5.3.14.
2  Særskilte krav til flyoperatører som skal utøve ervervsmessig lufttransport på Vardø lufthavn
2.1 Flyoperatør skal sette særskilte krav til trening/besetnings-kvalifikasjoner (Cat B, REF EASA AMC1 ORO.FC.105).
2.2 Flyoperatør skal sette særskilte begrensninger med hensyn til bakkevind.
2.3 Flyoperatør skal sette særskilte krav til banestatus.
2.4 Flyoperatør skal dokumentere etterlevelse av ovenstående krav til Luftfartstilsynet minst 14 dager før operasjonene starter. Beskrivelse av hvordan man søker står beskrevet i en nedlastbar pdf-fil her: https://avinor.no/en/ais/pilot-briefing/. Luftfartstilsynet vil evaluere dokumentasjonen og, dersom kravene tilfredsstilles, utstedes en samsvarsattest. Flybesetningen skal, på forespørsel fra den lokale flyplassmyndighet eller representant for Luftfartstilsynet, kunne fremvise en kopi av denne attesten.
3  Innflygings- og rullebanelys
3.1 Innflygingslysene og lysene på landingsområdet kan tennes automatisk, REF AD 1.1.
3.2 Lys for avbrutt landing installert, 2 Y LGTS utenfor begge sider av RWY i en gitt avstand etter THR, REF AD 2.14.10.
4  Advarsel
4.1 Pga. mekanisk turbulens bør ikke vindavlesning fra Domen brukes til operasjonell planlegging når vindretningen er NØ. Domen vindmåler PSN APRX 2 KM S av AD, ELEV 500 FT.
4.2 Turbulens/vindskjær/fallvinder kan forekomme på APCH til RWY 33/DEP fra RWY 15 ved vind fra W-SW.
4.3 I muntlig kommunikasjon fra lufttrafikktjenesten, inkludert ATIS, oppgis magnetisk vindretning. I skriftlig kommunikasjon, METAR, SPECI og TAF, oppgis geografisk vindretning. Det vil derfor være forskjell på vindretningen som oppgis muntlig av lufttrafikktjenesten og den vindretning som oppgis i skriftlig form.
5  Fjernstyrt tårn
5.1 Flygeinformasjonstjeneste (AFIS) ytes fra RTC Bodø (Remote Tower Centre).
5.2 Signallampe er plassert i kameramast 400 M SE for flyoppstillingsplattform.

ENSS AD 2.24  Tilhørende kart

Chart NameSide/Page

Aerodrome Chart

AD 2 ENSS 2 - 1

GLS RWY 15

AD 2 ENSS 5 - 1

GLS RWY 15 Recommended coding

AD 2 ENSS 5 - 2

GLS RWY 15 Significant points

AD 2 ENSS 5 - 3

RNP RWY 15

AD 2 ENSS 5 - 4

RNP RWY 15 Recommended coding

AD 2 ENSS 5 - 5

RNP RWY 15 Significant points

AD 2 ENSS 5 - 6

VOR RWY 15

AD 2 ENSS 5 - 7

VOR RWY 15 Significant points

AD 2 ENSS 5 - 8

GLS RWY 33

AD 2 ENSS 5 - 9

GLS RWY 33 Recommended coding

AD 2 ENSS 5 - 10

GLS RWY 33 Significant points

AD 2 ENSS 5 - 11

RNP Z RWY 33

AD 2 ENSS 5 - 12

RNP Z RWY 33 Recommended coding

AD 2 ENSS 5 - 13

RNP Z RWY 33 Significant points

AD 2 ENSS 5 - 14

RNP Y RWY 33

AD 2 ENSS 5 - 15

RNP Y RWY 33 Recommended coding

AD 2 ENSS 5 - 16

RNP Y RWY 33 Significant points

AD 2 ENSS 5 - 17

VOR RWY 33

AD 2 ENSS 5 - 18

VOR RWY 33 Significant points

AD 2 ENSS 5 - 19

Visual Approach Chart - ICAO

AD 2 ENSS 6 - 1

ENSS AD 2.25  Visual segment surface (VSS) penetration

Vil bli utgitt senere.