follow the visual signals given by the intercepting aircraft,
notify, if possible, the appropriate air traffic services unit,
attempt to establish radio communication with the intercepting aircraft or with the appropriate intercept control unit, by making a general call on the emergency frequency 121.5 MHz, giving the identity of the intercepted aircraft and the nature of the flight; and if no contact has been established and if practicable, repeating this call on the emergency frequency 243 MHz,
follow instructions received by radio from the intercepting aircraft,
if equipped with SSR transponder, select Mode A, Code 7700, unless otherwise instructed by the appropriate air traffic services unit.
the intercepting aircraft will attempt to convey instructions to the intercepted aircraft and collect and pass essential information by using the phrases in 1.4.1 below, and
the intercepted aircraft shall attempt to acknowledge instructions and pass essential information by using the phrases in 1.4.2 below.
Each phrase contained in 1.4.1 and 1.4.2 shall be transmitted twice.
Uttrykk | Uttale | Betydning | Phrase | Pronunciation | Meaning |
---|---|---|---|---|---|
CALL SIGN | KÅLSA-IN | Hva er ditt kallesignal? | CALL SIGN | KOLSA-IN | What is your call sign? |
FOLLOW | FÅL-LÅ | Følg meg | FOLLOW | FOL-LO | Follow me |
DESCEND | DI-SEND | Gå ned for landing | DESCEND | DEE-SEND | Descend for landing |
YOU LAND | JU LÆND | Land på denne flyplass | YOU LAND | YOU LAAND | Land at this aerodrome |
PROCEED | PRO-SIID | Du kan fortsette | PROCEED | PRO-SEED | You may proceed |
Uttrykk | Uttale | Betydning | Phrase | Pronunciation (see Note 1) | Meaning |
---|---|---|---|---|---|
CALL SIGN (kallesignal)) (se Anm 2) | KÅL SA-IN (kallesignal) | Mitt kallesignal er (kallesignal) | CALL SIGN (call sign) (see Note 2) | KOL SA-IN (call sign) | My call sign is (call sign) |
WILCO | VILL-KO | Forstått. Vil etterkomme | WILCO | VILL-KO | Understood. Will comply |
CAN NOT | KÆNN NÅTT | Kan ikke etterkomme | CAN NOT | KANN NOTT | Unable to comply |
REPEAT | RI-PIIT | Gjenta instruksjonen | REPEAT | REE-PEET | Repeat your instruction |
AM LOST | EM LÅSST | Posisjonen ukjent | AM LOST | AM LOST | Position unknown |
MAYDAY | MEIDEI | Er i nødsituasjon | MAYDAY | MAYDAY | I am in distress |
HIJACK (se Anm 3) | HAI-DJÆK | Jeg er blitt kapret | HIJACK (see Note 3) | HI-JACK | I have been hijacked |
LAND | LÆND (stedsnavn) | Jeg ber om å få lande på (stedsnavn) | LAND (place name) | LAAND (place name) | I request to land at (place name) |
DESCEND | DI-SEND | Jeg må gå ned | DESCEND | DEE-SEND | I require descent |
Note 1: Syllables to be emphasized are underlined.
Note 2: The call sign required to be given is that used in radiotelephony communications with air traffic services unit and corresponding to the aircraft identification in the flight plan.
Note 3: Circumstances may not always permit, nor make desirable, the use of the phrase “HIJACK”.
Gruppe/ Series | Signaler fra avskjærende luftfartøy/ | Betydning/Meaning | Svarsignal fra luftfartøy som avskjæres/ | Betydning/ |
---|---|---|---|---|
1 | OM DAGEN eller NATTEN: Etter at kvittering er mottatt, foretas en svak horisontal sving, normalt til venstre (eller til høyre hvis det luftfartøy som avskjæres er et helikopter), til den ønskede kurs. | Du er blitt | OM DAGEN eller NATTEN: Vugger luftfartøyet, blinker uregelmessig med navigasjonslys og følger avskjærende luftfartøy. BSL F 1-1 para 6-1 angir hvordan det avskårne luftfartøy deretter skal forholde seg. | Forstått, Vil |
1: Meteorologiske forhold eller terengforholdene kan gjøre det nødvendig for det avskjærende luftfartøy å innta posisjonen på motsatt side og svinge i motsatt retning enn hva som er angitt i signalene under gruppe 1. | ||||
2: Hvis det avskårne luftfartøy ikke kan holde følge med det avskjærende luftfartøy, forventes sistnevnte å fly en serie travbanemønstre og vugge luftfartøyet hver gang det avskårne luftfartøy passeres. | ||||
1 | DAY or NIGHT: | You have been intercepted.Follow me | DAY or NIGHT: Additional action required to be taken by intercepted aircraft is prescribed in Annex 2 | Understood, will comply. |
1: Meteorological conditions or terrain may require the intercepting aircraft to reverse the positions and direction of turn given above in Series 1. | ||||
2: If the intercepted aircraft is not able to keep pace with the intercepting aircraft, the latter is expected to fly a series of race-track patterns and to rock the aircraft each time it passes the intercepted aircraft. | ||||
2 | OM DAGEN eller NATTEN: | Du kan fortsette | OM DAGEN eller NATTEN: Vugger luftfartøyet. | Forstått. Vil etterkomme instruksjonen. |
2 | DAY or NIGHT: | You may proceed. | DAY or NIGHT: | Understood, will comply. |
3 | OM DAGEN eller NATTEN: | Land på denne flyplass. | OM DAGEN eller NATTEN: Setter ut understellet (hvis utstyrt med innfellbart understell), viser fast landingslys og følger det avskjærende luftfartøy og, hvis det etter overflyging av rullebane i bruk eller landingsområdet for helikoptre er konstatert at en sikker landing kan foretas, går inn for landing. | Forstått. Vil etterkomme instruksjonen. |
3 | DAY or NIGHT: | Land at this aerodrome | DAY or NIGHT: | Understood, will comply. |
4 | OM DAGEN eller NATTEN: | Den anviste flyplass kan ikke brukes | OM DAGEN eller NATTEN: Hvis det er ønskelig at det avskårne luftfartøy skal følge med til en alternativ flyplass, hever det avskjærende luftfartøy understellet (hvis utstyrt med innfellbart understell), og bruker de signaler som er angitt i gruppe 1 for avskjærende luftfartøy. | Forstått. Følg meg. |
Hvis det besluttes å frigi det avskårne luftfartøy, bruker det avskjærende luftfartøy de signaler som er angitt i gruppe 2 for avskjærende luftfartøy. | Forstått. Du kan fortsette. | |||
4 | DAY or NIGHT: | Aerodrome you have designated is inadequate. | DAY or NIGHT: | Understood, follow me. |
If it is decided to release the intercepted aircraft, the intercepting aircraft uses the Series 2 signals prescribed for intercepting aircraft. | Understood, you may proceed. | |||
5 | OM DAGEN eller NATTEN: | Kan ikke etterkomme instruk-sjonen | OM DAGEN eller NATTEN: Bruker signaler fra gruppe 2 foreskrevet for avskjærende luftfartøy. | Forstått |
5 | DAY or NIGHT: | Cannot comply. | DAY or NIGHT: | Understood. |
6 | OM DAGEN eller NATTEN: | I nød | OM DAGEN eller NATTEN: Bruker signaler fra gruppe 2 foreskrevet for avskjærende luftfartøy. | Forstått |
6 | DAY or NIGHT: | In distress. | DAY or NIGHT: | Understood. |