ENR 1.9  Trafikkflytledelse og luftromsorganisering

1  Generelt

Det overordnede ansvar for utøvelse av trafikkflytledelse i de Norske FIRer (Polaris FIR og Bodø Oceanic FIR) er delegert av Avinor til EUROCONTROL/Network Manager Operations Centre (NMOC).

2  NMOCs ansvarsområde

NMOC har ansvaret for å:

  1. sikre at trafikkflyten samsvarer med oppgitt kapasitet for de sektorer som gjennomflys,

  2. sikre at trafikkflytledelsestiltak som blir nødvendige utøves på en rettferdig måte og slik at skadevirkningene for operatørene reduseres så langt som mulig.

For å oppnå dette anvender NMOC fremgangsmåter som:

  1. er internasjonalt godkjent,

  2. er kunngjort i angjeldende NMOC dokumentasjon,

  3. innenfor de Norske FIRer (Polaris FIR og Bodø Oceanic FIR) har samme status som fremgangsmåter som ellers er kunngjort i AIP Norge, REF pkt. 5.

3  Informasjon om ATFM-tiltak
3.1 Detaljert informasjon om ATFM-tiltak er publisert av NMOC i “NMOC Handbook”, som kan erverves fra:
Post:

Eurocontrol/Library,
Rue de la Fusée 96,
Brussels 1130,
Belgium

TEL: +32 27 29 36 39

FAX: +32 27 29 91 09

ATFM-tiltak blir også publisert via:

  1. Route Availability Document (RAD),

  2. ATFM Notification Message (ANM),

  3. ATFM Information Message (AIM),

  4. Conditional Route Availability Message (CRAM),

utstedt av NMOC og hvorav ANM, AIM og CRAM blir distribuert via AFTN.

3.2 ANM blir publisert dagen før de trer i kraft. Forespørsler om mottak av ANM og/eller AIM via AFTN kan rettes til Avinors Nettsenter, TEL 67 03 12 00. ANM/AIM er tilgjengelige ved de fleste ATS rapporteringskontor (ARO).

Informasjon om gyldige RAD, tilhørende ANM eller AIM, samt tilsvarende informasjon, er også tilgjengelig via Internett:

https://www.public.nm.eurocontrol.int/PUBPORTAL/

4  Lufttrafikktjenestens ansvarsområde

Lufttrafikktjenesten skal sørge for at det finnes en trafikkflytledelsesposisjon (FMP) i hver ACC sektorgruppe til å foreta nødvendig koordinering mellom flygekontrolltjenesten, lokale luftfartsforetak og NMOC.

Se AIP GEN 3.3 pkt 6 for kontaktinformasjon.

Lufttrafikktjenesten ved lufthavnene skal se til at flyginger skjer i samsvar med de avgangs-slot’ene som er gitt av Trafikkflytledelsen. I samsvar med retningslinjene i “Regional Supplementary Procedures Europe” (ICAO Doc 7030) og ATFM Handbook (ICAO EUR Doc 003) bør flyginger som ikke overholder tildelte avgangs-slot bli nektet tillatelse til oppstart.

I de tilfeller hvor slik tillatelse til oppstart er gitt eller prosedyrer for slik tillatelse ikke foreligger skal flygingen nektes rute- og utflygingsklarering dersom avgang ikke vil være mulig innen tids-grensene for kalkulert avgangstid (CTOT) som er angitt i den sist mottatte slot-tildelingsmeldingen (SAM)/reviderte slot-meldingen (SRM).

Flygekontrolltjenesten skal på den annen side bestrebe seg på at avgående flyginger kan utføres i samsvar med tildelte avgangs-slot, og flyginger skal ikke forhindres avgang på grunn av små forsinkelser som oppstår under taksing.

5  Luftfartsforetakenes ansvarsområde

Luftfartsforetakene skal holde sin egen organisasjon kjent med og følge:

  1. generelle ATFM fremgangsmåter, herunder utfylling av reiseplan og meldingsutvekslingsbehov,

  2. strategiske ATFM tiltak (f.eks. trafikkorienteringsskjema - TOS),

  3. aktuelle ATFM tiltak (f.eks. spesielle inngrep på angjeldende dag).

Spesielt skal avgangs-slot utstedt av trafikkflytledelsen overholdes, REF pkt. 3.

6  Trafikkflytledelsesdokumentasjon

De generelle fremgangsmåtene for trafikkflytledelse som gjelder i ICAOs Europa Region er publisert i ICAO Doc 7030, Regional Supplementary Procedures (Europe) og i ICAO EUR Doc 003, the ATFM Handbook.

Detaljerte NMOC fremgangsmåter beskrives i Network Operations Handbook

Der hvor disse fremgangsmåtene ikke er samsvarende, er det informasjonen i norske publikasjoner som gjelder i norske flygeinformasjonsregioner.

7  Spesielle fremgangsmåter

Innlevering av reiseplaner

Reiseplaner for alle IFR-GAT flyginger (dvs. alle IFR-flyginger unntatt operasjonell flyging av forsvaret og helikoptertrafikk i Nordsjøen) skal være innlevert til IFPS i den sentrale trafikkflytledelsesenheten (NMOC) senest 1 time før beregnet utkjøringstid (EOBT).

For flyginger som er gjenstand for trafikkflytledelsestiltak skal reiseplanen være innlevert IFPS/NMOC senest 3 timer før EOBT.

Innleveringen av IFR-GAT reiseplaner kan enten foregå via lufttrafikktjenesten i samsvar med tidligere praksis, eller direkte fra luftfartsforetaket/ operatøren til IFPS/NMOC på AFTN eller SITA, etter angitte norske bestemmelser i BSL og AIC.

Ansvar for å holde NMOC informert om endringer i reiseplan og tilknyttede meldinger.

Det er luftfartsforetakenes ansvar å sørge for at den sentrale trafikkflytledelsesenheten (NMOC) informeres om eventuelle forsinkelser eller behov for revisjoner av opplysninger i reiseplanen, inkludert de tilfeller de ikke vil være i stand til å overholde sin tildelte slot.