ENOL —  ØRLAND

ENOL AD 2.1  Flyplassindikator og navn

ENOL —  ØRLAND

ENOL AD 2.2  Flyplassens geografiske og administrative data

NORSK/ENGLISH
1

ARP koordinater og beliggenhet på AD

634200N 0093610E

REF Aerodrome Chart

2

Retning og distanse fra by

1.5 NM NW of Brekstad

3

ELEV/REF TEMP/Mean low TEMP

30 FT / 17.4°C / NIL

4

Geoid undulation at AD ELEV PSN

133 FT

5

MAG VAR / Annual Change

4°E (2020) / 0.25°E

6

AD Administrasjon

Adresse

CIV : Ørland Kommune / Orland Kommune
Ørland Kommune
7130 Brekstad
Norge
MIL: Luftforsvaret / Royal Norwegian Airforce
132 luftving, Ørland flystasjon
Postboks 500

7129 Brekstad
Norge

 

Telefon

(+47) 969 46 786 Ørland kommune / Orland kommune

(+47) 72 51 23 05 Wing OPS, PPR

(+47) 911 76 841 Ørland kommune, utenfor admin. åpningstider / Orland kommune, outside AD administration HR of OPER

(+47) 72 51 23 06 Wing OPS, PPR

 

Fax

NIL

 

E-mail address

 

Web page

NIL

 

AFS/AFTN

ENOLZTZX

7

Type trafikk tillatt (IFR/VFR)

IFR - VFR
8

RMK

AD reference code:

RWY 15: Code 4E

RWY 33: Code 4E

ENOL AD 2.3  Åpningstider

NORSK/ENGLISH
1

AD Administrasjon

REF AIS Portal www.avinor.no/ais

REF AIS Portal www.avinor.no/ais

2

Toll og innreisekontroll

NIL

3

Helse og karantene

NIL

4

AIS briefing office

NIL

5

ATS reporting office (ARO)

NIL

6

MET briefing office

NIL

7

ATS

REF AIS Portal www.avinor.no/ais

8

Tanking

REF AIS Portal www.avinor.no/ais

9

Handling

NIL

10

Security

NIL

11

Avising

REF AIS Portal www.avinor.no/ais

12

RMK

NIL

ENOL AD 2.4  Handlingtjeneste og utstyr

NORSK/ENGLISH
1

Utstyr for godsbehandling

Begrenset AVBL etter forhåndskoordinering /

Limited AVBL after prior coordination

2

Typer brennstoff/olje

F-34

3

Tanking utstyr/kapasitet

Ingen begrensning /

No limitation

TEL: +47 913 23 620 +47 72 51 24 83

4

Avisingsutstyr

Limited AVBL after prior coordination

5

Hangarplass for besøkende ACFT

NIL

6

Reparasjonsmuligheter for besøkende ACFT

NIL

7

RMK

For CIV, betaling kun med Air BP-kort. /

For CIV, payment by Air BP-card only.

ENOL AD 2.5  Passasjer fasiliteter

NORSK/ENGLISH
1

Hotell

Brekstad, 3 KM FM AD /

At Brekstad, 3 KM FM AD

2

Restauranter

Brekstad, 3 KM FM AD /

At Brekstad, 3 KM FM AD

3

Transportmuligheter

Taxi

4

Legehjelp

Ørland Medisinske senter, 3 KM FM AD /

Orland Medisinske senter, 3 KM FM AD

5

Bank/Post

Brekstad, 3 KM FM AD /

At Brekstad, 3 KM FM AD

6

Turistkontor

Brekstad, 3 KM FM AD /

At Brekstad, 3 KM FM AD

7

RMK

NIL

ENOL AD 2.6  Brann- og redningstjeneste

NORSK/ENGLISH
1

Lufthavnkategori for brann- og redningstjeneste

CAT 10 : REF AIS Portal www.avinor.no/ais

CAT 7 : REF AIS Portal www.avinor.no/ais

2

Redningsutstyr

REF AD 1.2

3

Fjerning av havarerte ACFT

Prosedyre er etablert. /

Procedure established.

4

RMK

NIL

ENOL AD 2.7  Sesongmessig anvendelse - rydding

NORSK/ENGLISH
1

Type utstyr

Snøryddingsutstyr /

Snow removal EQPT

2

Brøyteprioritet

REF AD 1.2

3

RMK

NIL

ENOL AD 2.8  Oppstillingsplattform, taksebaner og kontrollpunkter

NORSK/ENGLISH
1

Oppstillingsplattform overflate og styrke

NATO : CONC PCN-120/R/D/W/T

WEST : ASPH PCN-55/F/A/W/T

2

TWY bredde, overflate og styrke

TWY A1, A2, A3, A7, WID 23 M, CONC, PCN-120/R/B/W/T

TWY A4, WID 15 M, ASPH, PCN-100/F/B/W/T

TWY A5, WID 23 M, ASPH, PCN-120/F/B/W/T

TWY A6, B1, WID 23 M, ASPH, PCN-100/F/B/W/T

TWY C1, WID 23 M, ASPH, PCN-94/F/A/W/T

TWY C10, C8, C9, WID 23 M, ASPH, PCN-120/F/A/W/T

TWY C11, WID 12 M, ASPH, PCN-39/F/A/W/T

TWY C12, C2, WID 23 M, ASPH, PCN-100/F/A/W/T

TWY C5, WID 12 M, ASPH, PCN-79/F/A/W/T

TWY C6, WID 12 M, ASPH, PCN-91/F/A/W/T

TWY C7, WID 12 M, ASPH, PCN-73/F/A/W/T

TWY E1, WID 23 M, ASPH, PCN-120/F/A/W/U

TWY E2, WID 25 M, ASPH, PCN-120/F/A/W/U

TWY Y, WID 33 M, ASPH, PCN-100/F/B/W/T

3

ACL, beliggenhet og ELEV

ACFT stand 1, 634144.12N 0093614.24E, ELEV 22 FT, reference code B

ACFT stand 2, 634144.63N 0093613.61E, ELEV 22 FT, reference code C

ACFT stand 3, 634145.81N 0093611.68E, ELEV 22 FT, reference code C

ACFT stand 4, 634147.00N 0093609.67E, ELEV 22 FT, reference code C

ACFT stand 5, 634145.73N 0093613.04E, ELEV 22 FT, reference code C

ACFT stand M5, 634152.66N 0093658.72E, ELEV 29 FT

ACFT stand M6, 634150.90N 0093658.26E, ELEV 27 FT

ACFT stand M7, 634149.15N 0093657.79E, ELEV 26 FT

ACFT stand M8, 634147.39N 0093657.33E, ELEV 27 FT

4

INS kontrollpunkt, beliggenhet og ELEV

REF ACFT Stands

5

RMK

TWY Y: Første 120 M N av TWY A6/C12 WID 23 M.

ACFT stand 1: PCN-73/F/A/W/T. Maks vingespenn 19 M.

ACFT stand 2: PCN-66/F/A/W/T. Maks vingespenn 30 M.

ACFT stand 3: PCN-55/F/A/W/T. Maks vingespenn 30 M.

ACFT stand 4: PCN-36/F/A/W/T. Maks vingespenn 30 M.

ACFT stand 5: PCN-50/F/A/W/T. Maks vingespenn 36 M. Maksimalt utslag på nesehjulsstyring (70°) kan være nødvendig.

ENOL AD 2.9  Lede-/kontrollsystem og merking

NORSK/ENGLISH
1

Merking av ACFT oppstillingsplass, TWY ledelinjer og visuelle docking/PRKG ledesystem

Apron NATO: Guide lines on apron

2

RWY/TWY merking og LGT

RWY marking

RWY : THR, designator, TDZ, siktepunkt, CL og kant

RWY LGT

RWY : THR, EDGE, END

TWY marking

TWY A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7: CL, edge, HLDG PSN, RWY AHEAD and intermediate HLDG PSN

TWY B1: CL, edge, HLDG PSN and RWY AHEAD

TWY C1, C10, C11, C12, C2, C5, C6, C7, C8, C9: CL, edge (BTN HLDG PSN and TWY Y) and HLDG PSN

TWY E1: CL and edge

TWY E2: CL, edge and HLDG PSN

TWY Y: TWY CL, TWY edge and RWY THR

TWY LGT

TWY A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7, B1, C1, C10, C11, C12, C2, C5, C6, C7, C8, C9, E1, E2: EDGE

TWY Y: ALTN B/W EDGE LGT. RWY THR and RWY END.

3

Stopplysrekke og rullebanevarsellys

Stop bars

NIL

RWY guard lights

TWY A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7, B1, C1, C10, C11, C12, C2, C5, C6, C7, C8, C9, E2: RWY guard LGT

4

RMK

NIL

ENOL AD 2.10  Flyplasshinder

Hinderdata AVBL på www.avinor.no/ais

ENOL AD 2.11  Tilgjengelig meteorologisk informasjon

NORSK/ENGLISH
1

Ansvarlig enhet

Ørland Met / Orland Met TEL (+47) 67 03 20 60

2

Tjenestetider

H24

3

Ansvarlig for utarbeidelse av TAF, Gyldighetsperiode

Ørland MET, H24

4

Landingsvarsler

TREND DLY 0500-2200

5

Briefing

Personal consultancy at MET office or via TEL (+47) 67 03 20 60 or MWO Bergen TEL (+47) 55 23 66 50

6

Dokumentasjon, Språk som benyttes

Plain Language, tabular form, Norwegian/English

7

Karter

Special OBS, prognostic chart, SIGWX, REF GEN 3.1 and 3.5

8

Tilleggsutstyr

REC for satellite cloud picture

9

ATS-enhet med INFO

Ørland TWR

10

Tilleggsopplysninger

NIL

ENOL AD 2.12  Rullebanens fysiske karakteristika

RWYBRG GEODMN
(M)
SFC - RWYTHR COORDRWY end COORDRWY SFC end COORDTHR GUND (FT)THR ELEV (FT)RWY/RESA Slope
Styrke
1234567

15

154.03°

3278 x 45

ASPH

PCN-120/F/B/W/T

634243.77N 0093522.06E

634112.55N 0093702.16E

634112.55N 0093702.16E

133.5

19.5

-

33

334.05°

634116.66N 0093657.65E

634247.74N 0093517.69E

634247.74N 0093517.69E

133.3

29.7

RWYSWY (M)CWY (M)Strip (M)RESA overrun (M)RESA undershoot (M)RAG DIST FM THR, TypeOFZRMK
1891011121314

15

-

93 x 150

3398 x 280

240 x 150

240 x 150

450 M, BAK-14 hook

-

Første 287 M, CONC med samme bæreevne som RWY.
Nedsenkbar RAG, vanligvis senket under CIV OPS.
/

First 287 M, CONC with same bearing strength as RWY.
Retractable RAG, normally lowered during CIV OPS.

33

-

35 x 150

130 x 150

240 x 150

400 M, BAK-14 hook

-

Første 287 M, CONC med samme bæreevne som RWY.
Nedsenkbar RAG, vanligvis senket under CIV OPS.
/

First 287 M, CONC with same bearing strength as RWY.
Retractable RAG, normally lowered during CIV OPS.

ENOL AD 2.13  Kunngjorte banelengder

RWY

TORA (M)

ASDA (M)

TODA (M)

LDA (M)

RMK
123456
15 3278 3278 3371 3142

NIL

33 3278 3278 3313 3137

NIL

Reduced (Alternate) Take-off PSN
RWYTKOF PSN
(Intersection)

TORA (M)

ASDA (M)

TODA (M)

RMK
12345
15 TWY A2 3109 3109 3202

NIL

TWY A3 2994 2994 3087

NIL

TWY A4 2006 2006 2099

NIL

TWY B1 1136 1136 1229

NIL

TWY A5 1128 1128 1221

NIL

33 TWY A6 3130 3130 3165

NIL

TWY A5 2231 2231 2266

NIL

TWY B1 2210 2210 2245

NIL

TWY A4 1288 1288 1323

NIL

ENOL AD 2.14  Innflygings- og banelys

RWYAPCH LGT
type/
LEN INTST
THR LGT
colour
WBAR
VASIS
PAPI
(MEHT)
TDZ
LGT
LEN
RWY CL LGT
LEN, spacing,
colour, INTST
RWY edge LGT
LEN, spacing,
colour, INTST
RWY end LGT colour
WBAR
RESA
LGT
LEN,
colour
RMK
12345678910

15

CAT I

720 M

LIH

Green

WBAR

PAPI

Both 3°

( 48 FT)

NIL

NIL

2700 M, 60 M White,
600 M, 60 M Yellow

LIH

Red

-

NIL

PAPI: PAPI: Angle calibrated for B707.

33

CAT I

450 M

LIH

Green

WBAR

PAPI

Both 3.3°

( 52 FT)

NIL

NIL

2700 M, 60 M White,
600 M, 60 M Yellow

LIH

Red

-

NIL

PAPI: PAPI: Angle calibrated for B707.

ENOL AD 2.15  Annen belysning, sekundærstrømkilde

ENGLISH
1

ABN/IBN plassering, karakteristika og tjenestetider

NIL

2

LDI/Anemometerplassering og LGT

LDI: NIL

Anemometer: Skålkorsanemometer 380 M S av THR RWY 15.
Skålkorsanemometer 1505 M S av THR RWY 15.
Skålkorsanemometer 370 M NW av THR RWY 33.
/

Cupanemometer 380 M S of THR RWY 15.
Cupanemometer 1505 M S of THR RWY 15.
Cupanemometer 370 M NW of THR RWY 33.

3

TWY kant- og senterlinjelys

Edge:

All TWY

  

CL:

NIL

4

Sekundærstrømkilde / Omkoblingstid

Automatisk omkoblingstid 14 SEC. Om VIS < 800 M, mindre enn 1 SEC. /

Automatic switch-over time 14 SEC. If VIS < 800 M, less than 1 SEC.

5

RMK

NIL

ENOL AD 2.16  Helikopterlandingsplass

ENGLISH
1

Coordinates TLOF or THR of FATO

NIL

 

Geoid undulation

NIL

2

TLOF and/or FATO elevation

NIL

3

TLOF and FATO area dimensions, surface, strength, marking, lighting

NIL

4

True BRG of FATO

NIL

5

Declared distance available

NIL

6

APP and FATO lighting

NIL

7

RMK

NIL

ENOL AD 2.17  ATS luftrom

NORSK/ENGLISH
1

Navn og utstrekning

Ørland CTR

640000N 0092500E - 634700N 0095200E - 633315N 0100540E - 632800N 0093800E - 633400N 0091100E - 635600N 0090000E - (640000N 0092500E)

2

Vertikal utstrekning

GND to 2500 FT AMSL

3

Luftromsklasse

D

4

Kallesignal for lufttrafikktjenesteenhet, språk

Ørland Tower

English

5

Gjennomgangshøyde

7000 FT

6

Tjenestetider

REF AIS Portal www.avinor.no/ais

7

RMK

NIL

ENOL AD 2.18  ATS kommunikasjonshjelpemidler

Service DesignationCall SignFREQHRRMK
12345

ATIS

Ørland Information

119.325 MHZ

H24

NIL

TWR

Ørland Tower

118.700 MHZ

H24

NIL

  

121.500 MHZ

H24

NIL

  

308.850 MHZ

H24

NIL

APP

Ørland Approach/radar

118.250 MHZ

H24

NIL

  

121.500 MHZ

H24

NIL

  

268.200 MHZ

H24

NIL

APP (ARR)

Ørland Approach/ Radar

126.200 MHZ

HO

NIL

  

121.500 MHZ

HO

NIL

  

278.650 MHZ

HO

NIL

ENOL AD 2.19  Radionavigasjons- og innflygingshjelpemidler

Type, CAT (VAR)IDFREQHRPSNDME
ELEV
RMK
1234567

LOC RWY 15

(VAR: 4°E/2020)

OL

109.300 MHZ

H24

634103.88N 0093711.67E

NIL

ILS CAT I, 150.5° MAG

GP RWY 15

 

332.000 MHZ

H24

634233.25N 0093524.70E

NIL

GP 3.0°, RDH 52 FT

GP not to be used outside 5° on either side of the LOC beam

DME RWY 15

OL

CH 30X

H24

634233.28N 0093524.88E

46 FT

( Ørland )

Paired LOC RWY 15

LOC RWY 33

(VAR: 4°E/2020)

ON

108.300 MHZ

H24

634253.13N 0093511.77E

NIL

ILS CAT I, 330.6° MAG

GP RWY 33

 

334.100 MHZ

H24

634123.85N 0093641.26E

NIL

GP 3.3°, RDH 52 FT

GP not to be used outside 5° on either side of the LOC beam

DME RWY 33

ON

CH 20X

H24

634123.90N 0093641.42E

66 FT

( Ørland )

Paired LOC RWY 33

TACAN

(DECL: 4°E/2020)

ORL

CH 51X

H24

634051.94N 0093725.36E

49 FT

( Ørland )

ENOL AD 2.20  Lokalt lufthavnreglement

1  AD tilgjengelighet
1.1 AD tillates kun brukt innenfor luftrafikktjenestens åpningstid.
2  Forhåndsgodkjennelse påkrevd (PPR)
2.1 PPR fra Ørland Flystasjon er nødvendig for alle fly som planlegger bruk av AD (LDG, TRNG, Take-Off).
Kontakt WING OPS, REF AD 2.2.

Forespørsel om PPR skal inneholde:

  • ACFT -kallesignal / registrering

  • Dato / tid

  • Formål med flyging

  • Navn på ACFT-eier

  • Navn på lokal kontaktperson

  • Navn på pilot

  • Kontaktinformasjon

2.2 Tildelt PPR-nummer angis i rubrikk 18 på FPL.

ENOL AD 2.21  Støyforebyggende regler

1  Støyforbyggende regler

Følgende støyforebyggende regler er obligatoriske for jet ACFT og flermotors ACFT såfremt ATC ikke gir andre instrukser, eller dersom avvik er nødvendig av sikkerhetsmessige årsaker.

1.1  Generelt
1.1.1 Ved visuell inn- eller utflyging skal overflyging av tettstedene Brekstad og Uthaug i størst mulig grad unngås.
1.2  Avgang/Utflyging
1.2.1 Etter avgang RWY 15 stig rett fram til minimum 500 FT. Sving skal ikke påbegynnes før passering av kystlinjen, DME 0.3 ORL.
1.2.2 Etter avgang RWY 33 stig rett fram til minimum 500 FT. Sving skal ikke påbegynnes før passering av kystlinjen, DME 2.8 ORL.
1.2.3 Jagerfly skal følge MIL-prosedyrer.

ENOL AD 2.22  Operative bestemmelser

1  Prosedyre ved sambandssvikt under VFR-flyging i CTR
1.1 Ved svikt i sambandet under VFR-flyging i CTR
(REF AD 2 ENOL 6 - 1, Visual Approach Chart)
  1. Squawk 7600,

  2. Fra VFR-rapporteringspunkt Garten eller Storfosna,
    fly i 500 FT til kystlinjen W av TWR og se etter lyssignaler fra TWR.

  3. Fra VFR rapporteringspunkt Austrått, fly i 500 FT til flyplassgjerdet E av TWR og se etter lyssignaler fra TWR.

Anm.: Vær oppmerksom på trafikk på landingsrunde, GA i 1000 FT og jægerfly i 1500 FT.

2  Operasjoner ved redusert sikt
2.1 Flyplassmerking og lys; REF tabell 2.9, 2.14, og AD 2 ENOL Aerodrome Chart2-1.
2.2 VIS 1200 M eller mindre:
Sekundær strømkilde aktivert for å sikre tilkobling innen ett sekund.
2.3 RVR 550 M eller mindre:
LVP er ikke etablert. Ingen flybevegelser tillates.
3  Prosedyrer for ankommende IFR-flyging
3.1 Standard instrument ankomstprosedyrer (STAR) til Ørland er basert på RNAV 1.
3.2 Luftfartøy uten RNAV 1-godkjenning vil bli radarledet til sluttinnlegget, eller klarert/radarledet til et punkt hvorfra innflyging kan foretas. Informer Polaris Control ved første kontakt dersom RNAV 1-innflyging ikke kan gjennomføres.

ENOL AD 2.23  Annet

1  Kollisjonsfare med fugler
1.1 Ørland-halvøya ligger i et område med store fugleansamlinger. De mest utsatte områdene er kystlinjen W og SE for AD.
I sommerhalvåret kan jordbruksaktiviteten langs RWY og TWY forårsake fugleansamlinger på flyplassområdet. Periodene med størst fugleaktivitet er MAR - APR og AUG - SEP.
1.2 AD ligger ved de mest benyttede trekkveier vår og høst.
2  Luftsports-, RPAS og modellflyaktivitet
2.1 Aktivitet med RPAS innenfor 5 KM-sonen skal meldes inn i NINOX DRONE for godkjenning av lufttrafikktjenesten og Forsvaret. For mer informasjon, se https://avinor.no/konsern/pa-flyplassen/drone/.
2.2 Luftsportsområde for paragliding er etablert SE av AD ved Botn. Øvre grense 3000 FT.
3  Innflygings- og rullebanelys
3.1 Lysstyrken THR, RWY edge, og RWY end LGT er justerbar i 6 trinn, intensitet 0,3 - 1 - 3 - 10 - 30 - 100 %, REF AD 1.1.
3.2 Lysstyrken PAPI LGT er justerbar i 64 trinn, intensitet 0,3 - 1 - 3 - 10 - 30 - 100 1 - 10 - 30 - 100 %, REF AD 1.1.
4  Film- og fotoforbud
4.1 Med hjemmel i “Midlertidig lov om kontroll med geografisk informasjon” § 2 og 4, er fotografering og filming, etc., forbudt mot- og over militært område på Ørland hovedflystasjon. Dette omfatter også passasjerenes- og besetningens fotografering og filming fra bakken og i lufta i forbindelse med privatflyging, rute- og taxiflyging til og fra Ørland.
5  Særskilte behov for assistanse
5.1 Ved særkilte behov for assistanse, kan forespørsler videreformidles av Wing Ops, REF AD 2.2.

ENOL AD 2.24  Tilhørende kart

Chart NameSide/Page

Aerodrome Chart

AD 2 ENOL 2 - 1

Standard Departure Chart Instrument (RNAV 1 SID BASED ON GNSS) RWY 15

AD 2 ENOL 4 - 1

Standard Departure Routes Instrument (RNAV 1 SID BASED ON GNSS) RWY 15

AD 2 ENOL 4 - 2

Standard Departure Chart Instrument (RNAV 1 SID BASED ON GNSS) RWY 15 Significant points

AD 2 ENOL 4 - 3

Omni-directional Departure RWY 15

AD 2 ENOL 4 - 4

Standard Departure Chart Instrument (RNAV 1 SID BASED ON GNSS) RWY 33

AD 2 ENOL 4 - 5

Standard Departure Routes Instrument (RNAV 1 SID BASED ON GNSS) RWY 33

AD 2 ENOL 4 - 6

Standard Departure Chart Instrument (RNAV 1 SID BASED ON GNSS) RWY 33 Significant points

AD 2 ENOL 4 - 7

Omni-directional Departure RWY 33

AD 2 ENOL 4 - 8

Standard Arrival Chart Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 15

AD 2 ENOL 4 - 9

Standard Arrival Routes Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 15

AD 2 ENOL 4 - 10

Standard Arrival Chart Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 15 Significant points

AD 2 ENOL 4 - 11

Standard Arrival Chart Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 33

AD 2 ENOL 4 - 12

Standard Arrival Routes Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 33

AD 2 ENOL 4 - 13

Standard Arrival Chart Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 33 Significant points

AD 2 ENOL 4 - 14

ILS or LOC RWY 15

AD 2 ENOL 5 - 1

ILS or LOC RWY 15 Recommended coding

AD 2 ENOL 5 - 2

ILS or LOC RWY 15 Significant points

AD 2 ENOL 5 - 3

RNP Z RWY 15

AD 2 ENOL 5 - 4

RNP Z RWY 15 Recommended coding

AD 2 ENOL 5 - 5

RNP Z RWY 15 Significant points

AD 2 ENOL 5 - 6

ILS or LOC RWY 33

AD 2 ENOL 5 - 7

ILS or LOC RWY 33 Recommended coding

AD 2 ENOL 5 - 8

ILS or LOC RWY 33 Significant points

AD 2 ENOL 5 - 9

RNP Z RWY 33

AD 2 ENOL 5 - 10

RNP Z RWY 33 Recommended coding

AD 2 ENOL 5 - 11

RNP Z RWY 33 Significant points

AD 2 ENOL 5 - 12

RNP Z RWY 33 FAS DB

AD 2 ENOL 5 - 13

Visual Approach Chart

AD 2 ENOL 6 - 1

TMA chart Værnes/Ørland/Røros

AD 2 ENOL 7 - 1

ENOL AD 2.25  Visual segment surface (VSS) penetration

Vil bli utgitt senere.