ENOL — ØRLAND
NORSK/ENGLISH | ||
---|---|---|
1 |
ARP koordinater og beliggenhet på AD |
634200N
0093610E
REF Aerodrome Chart |
2 |
Retning og distanse fra by |
1.5 NM NW of Brekstad |
3 |
ELEV/REF TEMP/Mean low TEMP |
30 FT / 17.4°C / NIL |
4 |
Geoid undulation at AD ELEV PSN |
133 FT |
5 |
MAG VAR / Annual Change |
4°E (2020) / 0.25°E |
6 |
AD Administrasjon Adresse |
CIV
: Ørland Kommune / Orland Kommune |
Telefon |
(+47) 969 46 786 Ørland kommune / Orland kommune (+47) 72 51 23 05 Wing OPS, PPR (+47) 911 76 841 Ørland kommune, utenfor admin. åpningstider / Orland kommune, outside AD administration HR of OPER (+47) 72 51 23 06 Wing OPS, PPR | |
Fax |
NIL | |
E-mail address | ||
Web page |
NIL | |
AFS/AFTN |
ENOLZTZX | |
7 |
Type trafikk tillatt (IFR/VFR) | IFR - VFR |
8 |
RMK |
AD reference code: RWY 15: Code 4E RWY 33: Code 4E |
NORSK/ENGLISH | ||
---|---|---|
1 |
AD Administrasjon |
REF AIS Portal www.avinor.no/ais REF AIS Portal www.avinor.no/ais |
2 |
Toll og innreisekontroll |
NIL |
3 |
Helse og karantene |
NIL |
4 |
AIS briefing office |
NIL |
5 |
ATS reporting office (ARO) |
NIL |
6 |
MET briefing office |
NIL |
7 |
ATS |
REF AIS Portal www.avinor.no/ais |
8 |
Tanking |
REF AIS Portal www.avinor.no/ais |
9 |
Handling |
NIL |
10 |
Security |
NIL |
11 |
Avising |
REF AIS Portal www.avinor.no/ais |
12 |
RMK |
NIL |
NORSK/ENGLISH | ||
---|---|---|
1 |
Utstyr for godsbehandling |
Begrenset AVBL etter forhåndskoordinering / Limited AVBL after prior coordination |
2 |
Typer brennstoff/olje |
F-34 |
3 |
Tanking utstyr/kapasitet |
Ingen begrensning / No limitation TEL: +47 913 23 620 +47 72 51 24 83 |
4 |
Avisingsutstyr |
Limited AVBL after prior coordination |
5 |
Hangarplass for besøkende ACFT |
NIL |
6 |
Reparasjonsmuligheter for besøkende ACFT |
NIL |
7 |
RMK |
For CIV, betaling kun med Air BP-kort. / For CIV, payment by Air BP-card only. |
NORSK/ENGLISH | ||
---|---|---|
1 |
Hotell |
Brekstad, 3 KM FM AD / At Brekstad, 3 KM FM AD |
2 |
Restauranter |
Brekstad, 3 KM FM AD / At Brekstad, 3 KM FM AD |
3 |
Transportmuligheter |
Taxi |
4 |
Legehjelp |
Ørland Medisinske senter, 3 KM FM AD / Orland Medisinske senter, 3 KM FM AD |
5 |
Bank/Post |
Brekstad, 3 KM FM AD / At Brekstad, 3 KM FM AD |
6 |
Turistkontor |
Brekstad, 3 KM FM AD / At Brekstad, 3 KM FM AD |
7 |
RMK |
NIL |
NORSK/ENGLISH | ||
---|---|---|
1 |
Lufthavnkategori for brann- og redningstjeneste |
CAT 10 : REF AIS Portal www.avinor.no/ais CAT 7 : REF AIS Portal www.avinor.no/ais |
2 |
Redningsutstyr |
REF AD 1.2 |
3 |
Fjerning av havarerte ACFT |
Prosedyre er etablert. / Procedure established. |
4 |
RMK |
NIL |
NORSK/ENGLISH | ||
---|---|---|
1 |
Type utstyr |
Snøryddingsutstyr / Snow removal EQPT |
2 |
Brøyteprioritet |
REF AD 1.2 |
3 |
RMK |
NIL |
NORSK/ENGLISH | ||
---|---|---|
1 |
Oppstillingsplattform overflate og styrke |
NATO : CONC PCN-120/R/D/W/T WEST : ASPH PCN-55/F/A/W/T |
2 |
TWY bredde, overflate og styrke |
TWY A1, A2, A3, A7, WID 23 M, CONC, PCN-120/R/B/W/T TWY A4, WID 15 M, ASPH, PCN-100/F/B/W/T TWY A5, WID 23 M, ASPH, PCN-120/F/B/W/T TWY A6, B1, WID 23 M, ASPH, PCN-100/F/B/W/T TWY C1, WID 23 M, ASPH, PCN-94/F/A/W/T TWY C10, C8, C9, WID 23 M, ASPH, PCN-120/F/A/W/T TWY C11, WID 12 M, ASPH, PCN-39/F/A/W/T TWY C12, C2, WID 23 M, ASPH, PCN-100/F/A/W/T TWY C5, WID 12 M, ASPH, PCN-79/F/A/W/T TWY C6, WID 12 M, ASPH, PCN-91/F/A/W/T TWY C7, WID 12 M, ASPH, PCN-73/F/A/W/T TWY E1, WID 23 M, ASPH, PCN-120/F/A/W/U TWY E2, WID 25 M, ASPH, PCN-120/F/A/W/U TWY Y, WID 33 M, ASPH, PCN-100/F/B/W/T |
3 |
ACL, beliggenhet og ELEV |
ACFT stand 1, 634144.12N 0093614.24E, ELEV 22 FT, reference code B ACFT stand 2, 634144.63N 0093613.61E, ELEV 22 FT, reference code C ACFT stand 3, 634145.81N 0093611.68E, ELEV 22 FT, reference code C ACFT stand 4, 634147.00N 0093609.67E, ELEV 22 FT, reference code C ACFT stand 5, 634145.73N 0093613.04E, ELEV 22 FT, reference code C ACFT stand M5, 634152.66N 0093658.72E, ELEV 29 FT ACFT stand M6, 634150.90N 0093658.26E, ELEV 27 FT ACFT stand M7, 634149.15N 0093657.79E, ELEV 26 FT ACFT stand M8, 634147.39N 0093657.33E, ELEV 27 FT |
4 |
INS kontrollpunkt, beliggenhet og ELEV |
REF ACFT Stands |
5 |
RMK |
TWY Y: Første 120 M N av TWY A6/C12 WID 23 M. ACFT stand 1: PCN-73/F/A/W/T. Maks vingespenn 19 M. ACFT stand 2: PCN-66/F/A/W/T. Maks vingespenn 30 M. ACFT stand 3: PCN-55/F/A/W/T. Maks vingespenn 30 M. ACFT stand 4: PCN-36/F/A/W/T. Maks vingespenn 30 M. ACFT stand 5: PCN-50/F/A/W/T. Maks vingespenn 36 M. Maksimalt utslag på nesehjulsstyring (70°) kan være nødvendig. |
NORSK/ENGLISH | ||
---|---|---|
1 |
Merking av ACFT oppstillingsplass, TWY ledelinjer og visuelle docking/PRKG ledesystem |
Apron NATO: Guide lines on apron |
2 |
RWY/TWY merking og LGT |
RWY marking RWY : THR, designator, TDZ, siktepunkt, CL og kant RWY LGT RWY : THR, EDGE, END TWY marking TWY A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7: CL, edge, HLDG PSN, RWY AHEAD and intermediate HLDG PSN TWY B1: CL, edge, HLDG PSN and RWY AHEAD TWY C1, C10, C11, C12, C2, C5, C6, C7, C8, C9: CL, edge (BTN HLDG PSN and TWY Y) and HLDG PSN TWY E1: CL and edge TWY E2: CL, edge and HLDG PSN TWY Y: TWY CL, TWY edge and RWY THR TWY LGT TWY A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7, B1, C1, C10, C11, C12, C2, C5, C6, C7, C8, C9, E1, E2: EDGE TWY Y: ALTN B/W EDGE LGT. RWY THR and RWY END. |
3 |
Stopplysrekke og rullebanevarsellys |
Stop bars NIL RWY guard lights TWY A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7, B1, C1, C10, C11, C12, C2, C5, C6, C7, C8, C9, E2: RWY guard LGT |
4 |
RMK |
NIL |
Hinderdata AVBL på www.avinor.no/ais
NORSK/ENGLISH | ||
---|---|---|
1 |
Ansvarlig enhet |
Ørland Met / Orland Met TEL (+47) 67 03 20 60 |
2 |
Tjenestetider |
H24 |
3 |
Ansvarlig for utarbeidelse av TAF, Gyldighetsperiode |
Ørland MET, H24 |
4 |
Landingsvarsler |
TREND DLY 0500-2200 |
5 |
Briefing |
Personal consultancy at MET office or via TEL (+47) 67 03 20 60 or MWO Bergen TEL (+47) 55 23 66 50 |
6 |
Dokumentasjon, Språk som benyttes |
Plain Language, tabular form, Norwegian/English |
7 |
Karter |
Special OBS, prognostic chart, SIGWX, REF GEN 3.1 and 3.5 |
8 |
Tilleggsutstyr |
REC for satellite cloud picture |
9 |
ATS-enhet med INFO |
Ørland TWR |
10 |
Tilleggsopplysninger |
NIL |
RWY | BRG GEO | DMN (M) | SFC - RWY | THR COORD | RWY end COORD | RWY SFC end COORD | THR GUND (FT) | THR ELEV (FT) | RWY/RESA Slope |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Styrke | |||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
15 |
154.03° |
3278 x 45 |
ASPH PCN-120/F/B/W/T |
634243.77N 0093522.06E |
634112.55N 0093702.16E |
634112.55N 0093702.16E |
133.5 |
19.5 |
- |
33 |
334.05° |
634116.66N 0093657.65E |
634247.74N 0093517.69E |
634247.74N 0093517.69E |
133.3 |
29.7 |
RWY | SWY (M) | CWY (M) | Strip (M) | RESA overrun (M) | RESA undershoot (M) | RAG DIST FM THR, Type | OFZ | RMK |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 |
- |
93 x 150 |
3398 x 280 |
240 x 150 |
240 x 150 |
450 M, BAK-14 hook |
- |
Første 287 M, CONC med samme bæreevne som RWY.
First 287 M, CONC with same bearing strength as RWY. |
33 |
- |
35 x 150 |
130 x 150 |
240 x 150 |
400 M, BAK-14 hook |
- |
Første 287 M, CONC med samme bæreevne som RWY.
First 287 M, CONC with same bearing strength as RWY. |
RWY |
TORA (M) |
ASDA (M) |
TODA (M) |
LDA (M) | RMK |
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
15 | 3278 | 3278 | 3371 | 3142 |
NIL |
33 | 3278 | 3278 | 3313 | 3137 |
NIL |
Reduced (Alternate) Take-off PSN | |||||
---|---|---|---|---|---|
RWY | TKOF PSN (Intersection) |
TORA (M) |
ASDA (M) |
TODA (M) | RMK |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
15 | TWY A2 | 3109 | 3109 | 3202 |
NIL |
TWY A3 | 2994 | 2994 | 3087 |
NIL | |
TWY A4 | 2006 | 2006 | 2099 |
NIL | |
TWY B1 | 1136 | 1136 | 1229 |
NIL | |
TWY A5 | 1128 | 1128 | 1221 |
NIL | |
33 | TWY A6 | 3130 | 3130 | 3165 |
NIL |
TWY A5 | 2231 | 2231 | 2266 |
NIL | |
TWY B1 | 2210 | 2210 | 2245 |
NIL | |
TWY A4 | 1288 | 1288 | 1323 |
NIL |
RWY | APCH LGT type/ LEN INTST | THR LGT colour WBAR | VASIS PAPI (MEHT) | TDZ LGT LEN | RWY CL LGT LEN, spacing, colour, INTST | RWY edge LGT LEN, spacing, colour, INTST | RWY end LGT colour WBAR | RESA LGT LEN, colour | RMK |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
15 |
CAT I 720 M LIH |
Green WBAR |
PAPI Both 3° ( 48 FT) |
NIL |
NIL |
2700 M, 60 M White, LIH |
Red - |
NIL |
PAPI: PAPI: Angle calibrated for B707. |
33 |
CAT I 450 M LIH |
Green WBAR |
PAPI Both 3.3° ( 52 FT) |
NIL |
NIL |
2700 M, 60 M White, LIH |
Red - |
NIL |
PAPI: PAPI: Angle calibrated for B707. |
ENGLISH | |||
---|---|---|---|
1 |
ABN/IBN plassering, karakteristika og tjenestetider |
NIL | |
2 |
LDI/Anemometerplassering og LGT |
LDI: NIL
Anemometer: Skålkorsanemometer 380 M S av THR RWY 15.
Cupanemometer 380 M S of THR RWY 15. | |
3 |
TWY kant- og senterlinjelys |
Edge: |
All TWY |
CL: |
NIL | ||
4 |
Sekundærstrømkilde / Omkoblingstid |
Automatisk omkoblingstid 14 SEC. Om VIS < 800 M, mindre enn 1 SEC. / Automatic switch-over time 14 SEC. If VIS < 800 M, less than 1 SEC. | |
5 |
RMK |
NIL |
ENGLISH | ||
---|---|---|
1 |
Coordinates TLOF or THR of FATO |
NIL |
Geoid undulation |
NIL | |
2 |
TLOF and/or FATO elevation |
NIL |
3 |
TLOF and FATO area dimensions, surface, strength, marking, lighting |
NIL |
4 |
True BRG of FATO |
NIL |
5 |
Declared distance available |
NIL |
6 |
APP and FATO lighting |
NIL |
7 |
RMK |
NIL |
NORSK/ENGLISH | ||
---|---|---|
1 |
Navn og utstrekning |
Ørland CTR 640000N 0092500E - 634700N 0095200E - 633315N 0100540E - 632800N 0093800E - 633400N 0091100E - 635600N 0090000E - (640000N 0092500E) |
2 |
Vertikal utstrekning |
GND to 2500 FT AMSL |
3 |
Luftromsklasse |
D |
4 |
Kallesignal for lufttrafikktjenesteenhet, språk |
Ørland Tower English |
5 |
Gjennomgangshøyde |
7000 FT |
6 |
Tjenestetider |
REF AIS Portal www.avinor.no/ais |
7 |
RMK |
NIL |
Service Designation | Call Sign | FREQ | HR | RMK |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
ATIS |
Ørland Information |
119.325 MHZ |
H24 |
NIL |
TWR |
Ørland Tower |
118.700 MHZ |
H24 |
NIL |
121.500 MHZ |
H24 |
NIL | ||
308.850 MHZ |
H24 |
NIL | ||
APP |
Ørland Approach/radar |
118.250 MHZ |
H24 |
NIL |
121.500 MHZ |
H24 |
NIL | ||
268.200 MHZ |
H24 |
NIL | ||
APP (ARR) |
Ørland Approach/ Radar |
126.200 MHZ |
HO |
NIL |
121.500 MHZ |
HO |
NIL | ||
278.650 MHZ |
HO |
NIL |
Type, CAT (VAR) | ID | FREQ | HR | PSN | DME ELEV | RMK |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
LOC RWY 15 (VAR: 4°E/2020) |
OL |
109.300 MHZ |
H24 |
634103.88N 0093711.67E |
NIL |
ILS CAT I, 150.5° MAG |
GP RWY 15 |
332.000 MHZ |
H24 |
634233.25N 0093524.70E |
NIL |
GP 3.0°, RDH 52 FT GP not to be used outside 5° on either side of the LOC beam | |
DME RWY 15 |
OL |
CH 30X |
H24 |
634233.28N 0093524.88E |
46 FT |
( Ørland ) Paired LOC RWY 15 |
LOC RWY 33 (VAR: 4°E/2020) |
ON |
108.300 MHZ |
H24 |
634253.13N 0093511.77E |
NIL |
ILS CAT I, 330.6° MAG |
GP RWY 33 |
334.100 MHZ |
H24 |
634123.85N 0093641.26E |
NIL |
GP 3.3°, RDH 52 FT GP not to be used outside 5° on either side of the LOC beam | |
DME RWY 33 |
ON |
CH 20X |
H24 |
634123.90N 0093641.42E |
66 FT |
( Ørland ) Paired LOC RWY 33 |
TACAN (DECL: 4°E/2020) |
ORL |
CH 51X |
H24 |
634051.94N 0093725.36E |
49 FT |
( Ørland ) |
Forespørsel om PPR skal inneholde:
ACFT -kallesignal / registrering
Dato / tid
Formål med flyging
Navn på ACFT-eier
Navn på lokal kontaktperson
Navn på pilot
Kontaktinformasjon
Følgende støyforebyggende regler er obligatoriske for jet ACFT og flermotors ACFT såfremt ATC ikke gir andre instrukser, eller dersom avvik er nødvendig av sikkerhetsmessige årsaker.
Squawk 7600,
Fra VFR-rapporteringspunkt Garten eller Storfosna,
fly i 500 FT til kystlinjen W av TWR og se etter lyssignaler fra TWR.
Fra VFR rapporteringspunkt Austrått, fly i 500 FT til flyplassgjerdet E av TWR og se etter lyssignaler fra TWR.
Anm.: Vær oppmerksom på trafikk på landingsrunde, GA i 1000 FT og jægerfly i 1500 FT.
Chart Name | Side/Page |
---|---|
Aerodrome Chart | AD 2 ENOL 2 - 1 |
Standard Departure Chart Instrument (RNAV 1 SID BASED ON GNSS) RWY 15 | AD 2 ENOL 4 - 1 |
Standard Departure Routes Instrument (RNAV 1 SID BASED ON GNSS) RWY 15 | AD 2 ENOL 4 - 2 |
Standard Departure Chart Instrument (RNAV 1 SID BASED ON GNSS) RWY 15 Significant points | AD 2 ENOL 4 - 3 |
Omni-directional Departure RWY 15 | AD 2 ENOL 4 - 4 |
Standard Departure Chart Instrument (RNAV 1 SID BASED ON GNSS) RWY 33 | AD 2 ENOL 4 - 5 |
Standard Departure Routes Instrument (RNAV 1 SID BASED ON GNSS) RWY 33 | AD 2 ENOL 4 - 6 |
Standard Departure Chart Instrument (RNAV 1 SID BASED ON GNSS) RWY 33 Significant points | AD 2 ENOL 4 - 7 |
Omni-directional Departure RWY 33 | AD 2 ENOL 4 - 8 |
Standard Arrival Chart Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 15 | AD 2 ENOL 4 - 9 |
Standard Arrival Routes Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 15 | AD 2 ENOL 4 - 10 |
Standard Arrival Chart Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 15 Significant points | AD 2 ENOL 4 - 11 |
Standard Arrival Chart Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 33 | AD 2 ENOL 4 - 12 |
Standard Arrival Routes Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 33 | AD 2 ENOL 4 - 13 |
Standard Arrival Chart Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 33 Significant points | AD 2 ENOL 4 - 14 |
ILS or LOC RWY 15 | AD 2 ENOL 5 - 1 |
ILS or LOC RWY 15 Recommended coding | AD 2 ENOL 5 - 2 |
ILS or LOC RWY 15 Significant points | AD 2 ENOL 5 - 3 |
RNP Z RWY 15 | AD 2 ENOL 5 - 4 |
RNP Z RWY 15 Recommended coding | AD 2 ENOL 5 - 5 |
RNP Z RWY 15 Significant points | AD 2 ENOL 5 - 6 |
ILS or LOC RWY 33 | AD 2 ENOL 5 - 7 |
ILS or LOC RWY 33 Recommended coding | AD 2 ENOL 5 - 8 |
ILS or LOC RWY 33 Significant points | AD 2 ENOL 5 - 9 |
RNP Z RWY 33 | AD 2 ENOL 5 - 10 |
RNP Z RWY 33 Recommended coding | AD 2 ENOL 5 - 11 |
RNP Z RWY 33 Significant points | AD 2 ENOL 5 - 12 |
RNP Z RWY 33 FAS DB | AD 2 ENOL 5 - 13 |
Visual Approach Chart | AD 2 ENOL 6 - 1 |
TMA chart Værnes/Ørland/Røros | AD 2 ENOL 7 - 1 |
Vil bli utgitt senere.