ENBR — BERGEN / Flesland
NORSK/ENGLISH | ||
---|---|---|
1 |
ARP koordinater og beliggenhet på AD |
601737N
0051305E
REF Aerodrome Chart |
2 |
Retning og distanse fra by |
6.5 NM SW of Bergen |
3 |
ELEV/REF TEMP/Mean low TEMP |
171 FT / 17.9°C / NIL |
4 |
Geoid undulation at AD ELEV PSN |
147 FT |
5 |
MAG VAR / Annual Change |
1°E (2020) / 0.22°E |
6 |
AD Administrasjon Adresse |
Avinor
|
Telefon |
(+47) 67 03 11 00 | |
Fax |
NIL | |
E-mail address | ||
Web page |
NIL | |
AFS/AFTN |
ENBRZTZX | |
7 |
Type trafikk tillatt (IFR/VFR) | IFR - VFR |
8 |
RMK |
AD reference code: RWY 17: Code 4E RWY 35: Code 4E |
NORSK/ENGLISH | ||
---|---|---|
1 |
AD Administrasjon |
REF AIS Portal www.avinor.no/ais |
2 |
Toll og innreisekontroll |
REF AIS Portal www.avinor.no/ais |
3 |
Helse og karantene |
NIL |
4 |
AIS briefing office |
CENTRAL AIS AT ENGM H24 TEL: +47 64 81 90 00, E-mail: ais@avinor.no |
5 |
ATS reporting office (ARO) |
NIL |
6 |
MET briefing office |
NIL |
7 |
ATS |
REF AIS Portal www.avinor.no/ais |
8 |
Tanking |
REF AIS Portal www.avinor.no/ais |
9 |
Handling |
REF AIS Portal www.avinor.no/ais |
10 |
Security |
REF AIS Portal www.avinor.no/ais |
11 |
Avising |
REF AIS Portal www.avinor.no/ais |
12 |
RMK |
NIL |
NORSK/ENGLISH | ||
---|---|---|
1 |
Utstyr for godsbehandling |
Ja / Yes |
2 |
Typer brennstoff/olje |
JET A-1 , AVGAS 100LL |
3 |
Tanking utstyr/kapasitet |
REF AD 2.20 for detaljert informasjon / REF AD 2.20 for detailed information |
4 |
Avisingsutstyr |
AVIATOR , WGH: AVBL |
5 |
Hangarplass for besøkende ACFT |
Widerøe teknisk tjenesteTEL 98 90 16 17
Wideroe Technical Services TEL (+47) 98 90 16 17 |
6 |
Reparasjonsmuligheter for besøkende ACFT |
Widerøe teknisk tjenesteTEL 98 90 16 17
Wideroe Technical Services TEL (+47) 98 90 16 17 |
7 |
RMK |
Ground handling er obligatorisk for all ervervsmessig trafikk. / Ground handling is compulsory for commercial flights. |
NORSK/ENGLISH | ||
---|---|---|
1 |
Hotell |
På lufthavnen / At the airport |
2 |
Restauranter |
På lufthavnen / At the airport |
3 |
Transportmuligheter |
Buss og Taxi / Buses and taxis |
4 |
Legehjelp |
Nær lufthavnen, sykehus i Bergen. / Near the airport, hospital in Bergen |
5 |
Bank/Post |
Bank på lufthavnen. Post i nærheten av lufthavnen. / Bank at the airport. Post near the airport. |
6 |
Turistkontor |
I Bergen. / In Bergen. |
7 |
RMK |
Servicesenter (Informasjonskontor) på flyplassen. / Service Centre (Information desk) at the airport |
NORSK/ENGLISH | ||
---|---|---|
1 |
Lufthavnkategori for brann- og redningstjeneste |
CAT 7 : REF AIS Portal www.avinor.no/ais CAT 9 : REF AIS Portal www.avinor.no/ais |
2 |
Redningsutstyr |
AVBL |
3 |
Fjerning av havarerte ACFT |
Vil bli utført / Will be arranged |
4 |
RMK |
NIL |
NORSK/ENGLISH | ||
---|---|---|
1 |
Type utstyr |
Snøryddingsutstyr / Snow removal EQPT |
2 |
Brøyteprioritet |
REF AD 1.2 |
3 |
RMK |
Lufthavnen har tillatelse til bruk av materialer for behandling av overflater på ferdselsområdet: KFOR/NAFO/SAND. / The airport has permission to use materials for movement area surface treatment: KFOR/NAFO/SAND. |
NORSK/ENGLISH | ||
---|---|---|
1 |
Oppstillingsplattform overflate og styrke |
APRON N : ASPH PCN-65/F/A/X/U DEICE PLATFORM : ASPH PCN-63/F/A/W/T HELI APRON : ASPH PCN-65/F/A/X/U HELI BRAVO : ASPH PCN-66/F/A/W/T REMOTE APRON S : ASPH PCN-65/F/A/W/U TERMINAL APRON : CONC PCN-65/R/A/X/U |
2 |
TWY bredde, overflate og styrke |
TWY A1, A2, WID 23 M, ASPH, PCN-70/F/A/W/T, reference code E TWY A3, A7, WID 23 M, ASPH, PCN-63/F/A/W/T, reference code E TWY A4, A6, WID 23 M, ASPH, PCN-63/F/A/X/T, reference code E TWY A5, WID 23 M, ASPH, PCN-63/F/A/X/T, reference code D TWY A8, H, WID 23 M, ASPH, PCN-77/F/A/W/T, reference code E TWY A9, WID 23 M, ASPH, PCN-120/F/A/W/T, reference code E TWY B, WID 16 M, ASPH, PCN-65/F/A/X/U, reference code C TWY C, D, WID 23 M, ASPH, PCN-69/F/A/W/T, reference code D TWY E, G, WID 23 M, ASPH, PCN-69/F/A/W/T, reference code E TWY F, WID 23 M, ASPH, PCN-58/F/A/W/T, reference code D TWY J, U, WID 23 M, ASPH, PCN-66/F/A/W/T, reference code C TWY M, WID 23 M, ASPH, PCN-70/F/A/W/T, reference code D TWY N, WID 23 M, ASPH, PCN-70/F/A/W/T, reference code C TWY R, WID 23 M, PCN-70/F/A/W/T, reference code C TWY W, WID 23 M, ASPH, PCN-66/F/A/W/T, reference code D TWY Y, WID 23 M, ASPH, PCN-66/F/A/W/T, reference code E |
3 |
ACL, beliggenhet og ELEV |
REF AD 2 ENBR 2-3 |
4 |
INS kontrollpunkt, beliggenhet og ELEV |
REF ACFT Stands |
5 |
RMK |
TWY B: TWY B vest av TWY U, WID 23 M, ACFT kode E, PCN-69/F/A/X/U. TWY C, F: Maks vingespenn 41,5 M TWY D: Maksvingespenn 41,5 M TWY J: Air taxiing med helikoptre forbudt. TWY M: Maks vingespenn 41,5 M. TWY U: Air taxiing med helikoptre forbudt. MAX wingspan 61 M fra TWY B til oppstillingsplass 83. TWY W: Maks vingespenn 41,5 M. ACFT code E via TWY G til/fra stand 24, og via TWY E til/fra stand 27 REF AD 2 ENBR 2-3 |
NORSK/ENGLISH | ||
---|---|---|
1 |
Merking av ACFT oppstillingsplass, TWY ledelinjer og visuelle docking/PRKG ledesystem |
Apron HELI APRON, REMOTE APRON S, TERMINAL APRON, APRON N, HELI BRAVO: Guide lines on apron. |
2 |
RWY/TWY merking og LGT |
RWY marking RWY : THR, designator, TDZ, siktepunkt, CL og kant RWY LGT RWY : THR, CL, EDGE, END, TDZ, AIM TWY marking TWY A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7, A8, A9: CL, edge, HLDG PSN and RWY AHEAD TWY B, C, D, E, F, G, H, J, W, Y: CL and edge TWY M, N, R, U: CL TWY LGT TWY A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7, A8, A9, C, D, E, F, G, H, J, M, N, R, U, W, Y: CL TWY B: Edge east of TWY U. Partly CL west of TWY U |
3 |
Stopplysrekke og rullebanevarsellys |
Stop bars TWY A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7, A8, A9: Stop bars at RWY HLDG PSN RWY guard lights TWY A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7, A8, A9: RWY guard LGT |
4 |
RMK |
RWY : LED White CL LGT, 15 M spacing and flush with SFC, between RWY SFC end and THR. LED TWY : LED |
Hinderdata AVBL på www.avinor.no/ais
NORSK/ENGLISH | ||
---|---|---|
1 |
Ansvarlig enhet |
Værvarslinga for Vestlandet / MWO Bergen TEL (+47) 55 23 66 50 |
2 |
Tjenestetider |
H24 |
3 |
Ansvarlig for utarbeidelse av TAF, Gyldighetsperiode |
MWO Bergen, 24 HR |
4 |
Landingsvarsler |
TREND, HR of SER REF GEN 3.5 |
5 |
Briefing |
MWO Bergen TEL (+47) 55 23 66 50 |
6 |
Dokumentasjon, Språk som benyttes |
NIL |
7 |
Karter |
REF GEN 3.1 and GEN 3.5 |
8 |
Tilleggsutstyr |
REF GEN 3.5 |
9 |
ATS-enhet med INFO |
Flesland TWR |
10 |
Tilleggsopplysninger |
NIL |
RWY | BRG GEO | DMN (M) | SFC - RWY | THR COORD | RWY end COORD | RWY SFC end COORD | THR GUND (FT) | THR ELEV (FT) | RWY/RESA Slope |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Styrke | |||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
17 |
170.53° |
2990 x 45 |
ASPH , Grooved PCN-70/F/A/X/U |
601815.24N 0051252.17E |
601653.75N 0051319.53E |
601648.54N 0051321.29E |
147.1 |
165.5 |
REF GEN 3.2.4 |
35 |
350.54° |
601657.16N 0051318.39E |
601817.63N 0051251.36E |
601823.83N 0051249.30E |
147.1 |
146.3 |
RWY | SWY (M) | CWY (M) | Strip (M) | RESA overrun (M) | RESA undershoot (M) | RAG DIST FM THR, Type | OFZ | RMK |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
17 |
- |
293 x 150 |
2990 x 280 |
240 x 150 |
240 x 150 |
- |
- |
NIL |
35 |
- |
300 x 150 |
240 x 150 |
240 x 150 |
- |
- |
NIL |
RWY |
TORA (M) |
ASDA (M) |
TODA (M) |
LDA (M) | RMK |
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
17 | 2826 | 2826 | 3119 | 2557 |
NIL |
35 | 2795 | 2795 | 3095 | 2525 |
NIL |
Reduced (Alternate) Take-off PSN | |||||
---|---|---|---|---|---|
RWY | TKOF PSN (Intersection) |
TORA (M) |
ASDA (M) |
TODA (M) | RMK |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
17 | TWY A2 | 2565 | 2565 | 2858 |
NIL |
TWY A3 | 2120 | 2120 | 2413 |
NIL | |
TWY A4 | 1749 | 1749 | 2042 |
NIL | |
TWY A5 | 1378 | 1378 | 1671 |
NIL | |
TWY A6 | 847 | 847 | 1140 |
NIL | |
35 | TWY A8 | 2525 | 2525 | 2825 |
NIL |
TWY A7 | 2088 | 2088 | 2388 |
NIL | |
TWY A6 | 1807 | 1807 | 2107 |
NIL | |
TWY A5 | 1276 | 1276 | 1576 |
NIL | |
TWY A4 | 906 | 906 | 1206 |
NIL |
RWY | APCH LGT type/ LEN INTST | THR LGT colour WBAR | VASIS PAPI (MEHT) | TDZ LGT LEN | RWY CL LGT LEN, spacing, colour, INTST | RWY edge LGT LEN, spacing, colour, INTST | RWY end LGT colour WBAR | RESA LGT LEN, colour | RMK |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
17 |
CAT II/III 900 M LIH |
Green - |
PAPI Both 3° ( 49 FT) |
900 M |
1657 M, 15 M White, LIH |
1957 M, 60 M White, LIH |
Red - |
NIL |
APCH: LED. Inner 450 M single light sources, outer 450 M double light sources. XBAR at 750, 600, 450, 300 and 150 M FM THR. SFL on CL FM 780 to 360 M FM THR. LED THR: LED TDZ: LED CL: White CL LGT, 15 M spacing and flush with SFC, between RWY SFC end and THR. LED END: LED |
35 |
CAT I 450 M LIH |
Green - |
PAPI Both 3° ( 59 FT) |
NIL |
1625 M, 15 M White, LIH |
1925 M, 60 M White, LIH |
Red - |
NIL |
APCH: LED. Single light sources. XBAR at 150, 300 and 450 M FM THR. THR: LED TDZ: LED CL: White CL LGT, 15 M spacing and flush with SFC, between RWY SFC end and THR. LED END: LED AIM: LED |
ENGLISH | |||
---|---|---|---|
1 |
ABN/IBN plassering, karakteristika og tjenestetider |
NIL | |
2 |
LDI/Anemometerplassering og LGT |
LDI: LGTD WDI by TWY A2, A5 and A8.
Anemometer: Skålkorsanemometer 202 M NE for THR RWY 17.
Cupanemometer 202 M NE of THR RWY 17. | |
3 |
TWY kant- og senterlinjelys |
Edge: |
TWY B |
CL: |
TWY A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7, A8, A9, C, D, E, F, G, H, J, M, N, R, U, W, Y | ||
4 |
Sekundærstrømkilde / Omkoblingstid |
UPS for alle AD LGT. Automatisk omkoblingstid mindre enn 1 SEC. / UPS for all AD LGT. Automatic switch-over time less than 1 SEC | |
5 |
RMK |
NIL |
ENGLISH | ||
---|---|---|
1 |
Coordinates TLOF or THR of FATO |
TLOF B: intersection between TWY Y and TWY B/A4
601750.06N
0051312.22E
TLOF C: intersection between TWY Y and TWY C/A5
601738.24N
0051316.18E
TLOF D: intersection between TWY Y and TWY D
601726.54N
0051320.11E
TLOF E: intersection between TWY Y and TWY E/A6
601721.32N
0051321.87E
|
Geoid undulation |
TLOF ALL: 147.1 FT | |
2 |
TLOF and/or FATO elevation |
TLOF B: 140.3 FT TLOF C: 151.1 FT TLOF D: 165.8 FT TLOF E: 161.8 FT |
3 |
TLOF and FATO area dimensions, surface, strength, marking, lighting |
TLOF B: 9 M x 9 M, ASPH, PCN-66/F/A/W/T, Marking/merking: TLOF er rund, dimensjonert for D-verdi 21 M eller mindre.
TLOF C: 9 M x 9 M, ASPH, PCN-66/F/A/W/T, Marking/merking: TLOF er rund, dimensjonert for D-verdi 21 M eller mindre.
TLOF D: 9 M x 9 M, ASPH, PCN-66/F/A/W/T, Marking/merking: TLOF er rund, dimensjonert for D-verdi 21 M eller mindre.
TLOF E: 9 M x 9 M, ASPH, PCN-66/F/A/W/T, Marking/merking: TLOF er rund, dimensjonert for D-verdi 21 M eller mindre. |
4 |
True BRG of FATO |
NIL |
5 |
Declared distance available |
NIL |
6 |
APP and FATO lighting |
NIL |
7 |
RMK |
RWY 17/35 can be used as FATO. |
NORSK/ENGLISH | ||
---|---|---|
1 |
Navn og utstrekning |
Flesland CTR 602800N 0050100E - 602800N 0051500E - 601900N 0052200E - 600800N 0052300E - 600700N 0050200E - 602200N 0045600E - (602800N 0050100E) |
2 |
Vertikal utstrekning |
GND to 2000 FT AMSL |
3 |
Luftromsklasse |
D |
4 |
Kallesignal for lufttrafikktjenesteenhet, språk |
Flesland Tower English |
5 |
Gjennomgangshøyde |
7000 FT |
6 |
Tjenestetider |
REF AIS Portal www.avinor.no/ais |
7 |
RMK |
NIL |
Service Designation | Call Sign | FREQ | HR | RMK |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
ATIS |
Flesland Information |
125.250 MHZ |
H24 |
D-ATIS AVBL via ACARS |
CLR |
Flesland Delivery |
123.400 MHZ |
HO |
ATC clearance available via data-link (DCL) by ACARS |
SMC |
Flesland Ground |
121.900 MHZ |
HO |
NIL |
TWR |
Flesland Tower |
119.100 MHZ |
H24 |
NIL |
121.500 MHZ |
H24 |
NIL | ||
APP (ARR) |
Flesland Director |
118.850 MHZ |
HO |
IFR TFC only |
APP |
Flesland Approach |
121.000 MHZ |
H24 |
Sector West |
APP |
Flesland Approach |
126.100 MHZ |
HO |
Sector East |
121.500 MHZ |
H24 |
NIL |
Type, CAT (VAR) | ID | FREQ | HR | PSN | DME ELEV | RMK |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
LOC RWY 17 (VAR: 1°E/2020) |
BR |
109.900 MHZ |
H24 |
601644.04N 0051322.80E |
NIL |
ILS CAT II, 169.1° MAG |
GP RWY 17 |
333.800 MHZ |
H24 |
601801.94N 0051248.72E |
NIL |
GP 3.0°, RDH 52 FT GP not to be used outside 5° on either side of the LOC front course | |
DME RWY 17 |
BR |
CH 36X |
H24 |
601801.93N 0051248.89E |
185 FT |
( Bergen/Flesland ) Paired LOC RWY 17 |
LOC RWY 35 (VAR: 1°E/2020) |
BG |
110.500 MHZ |
H24 |
601827.27N 0051248.12E |
NIL |
ILS CAT I, 349.1° MAG |
GP RWY 35 |
329.600 MHZ |
H24 |
601707.76N 0051309.82E |
NIL |
GP 3.0°, RDH 56 FT | |
DME RWY 35 |
BG |
CH 42X |
H24 |
601707.93N 0051309.22E |
160 FT |
( Bergen/Flesland ) Paired LOC RWY 35 |
D VOR/DME (DECL: 1°E/2020) |
FLS |
115.550 MHZ/ CH 102Y |
H24 |
601840.54N 0051243.90E |
213 FT |
( Flesland ) FRA (I) |
D VOR/DME (DECL: 1°E/2020) |
VOO |
114.850 MHZ/ CH 95Y |
H24 |
603256.15N 0050743.65E |
1 051 FT |
( Vollo ) FRA (I) |
TACAN (DECL: 1°E/2020) |
FLE |
CH 92X |
H24 |
601800.00N 0051248.96E |
193 FT |
( Flesland ) |
luftfartøy som benytter flyplassen som alternativ av meteorologiske, tekniske eller sikkerhetsmessige grunner
luftfartøy i ambulanse-, søk- eller redningsoppdrag
helikoptre
Airport Coordination Norway AS
Henrik Ibsens veg
2060 Gardermoen
TEL: 64 81 90 50
E-post: scr@airportcoordination.com
E-post: flyparkering.bergen@avinor.no
TEL: 67 03 15 70
dato for flyging
type flyging
luftfartøyets registrering
luftfartøy-type
beregnet ankomsttid (ETA) til og/eller avgangstid (EOBT) fra Bergen lufthavn, Flesland (UTC).
Avinor
Flyparkeringskontoret
Postboks 34
5869 Bergen
TEL: 67 03 15 70
FAX: 67 03 15 71
E-post: flyparkering.bergen@avinor.no
Dersom klarering via DCL ikke aksepteres innen 5 MIN.
Ved request-melding utenfor tidsvinduet oppgitt i pkt. 4.1.3.
Dersom ACFT-type i request-melding ikke er i samsvar med ICAO FPL.
Ved systemfeil.
Aviator De-icing:
FREQ 131.750 MHZ / TEL (+47) 920 41 009
Widerøe Ground Handling:
FREQ 121.855 MHZ / TEL (+ 47) 957 14 365.
Følgende kode E-fly skal også avises på avisingsplattformen:
A332/A333
A342/A343
B741/B742/B743
B772
B788/B789
IL96
(Når oppstillingsplass 81 til 84 benyttes til flyoppstilling skal fly parkeres med nesten mot vest.)
Terminal Apron
Apron N
Avisingsplattformen, dvs. TWY J, TWY U og TWY B vest for TWY U.
RETNING / DIRECTION | SID-ENDEPUNKT / SID TERMINATION POINT |
---|---|
N | OLDAS |
NE | INTUM |
E | GOKAB |
SE | TINIG |
S | TUXIL |
SW | EPOTU |
W | EPOTU eller/or REKLI |
NW | REKLI |
ACFT | Intersection RWY 17 | Intersection RWY 35 |
---|---|---|
Helikoptre på HELI APRON/ Helicopters on HELI APRON | A5 | A6 |
Lette fly (vingevirvelkategori LIGHT) / Light aeroplanes (wake turbulence category LIGHT) | A2 | A8 |
Andre luftfartøy / Other aircraft | “Intersection” vil ikke bli spesifisert. Flygere forventes å takse til begynnelsen av RWY / Intersection will not be specified. Pilots are expected to taxi to the beginning of the RWY. |
Klar (eller ikke klar) for avgang, f.eks.
READY [FOR DEPARTURE] (eller NOT YET READY)
Akseptabel eller ønsket “intersection” for avgang, f.eks. ABLE FROM A3 (eller A2) (eller [REQUIRE] FULL LENGHT)
De følgende støyforebyggende regler skal følges såfremt ATC ikke gir andre instruksjoner, eller avvikelser er nødvendige av sikkerhetsmessige hensyn.
Instruksjoner som innebærer avvik fra de støyforebyggende reglene vil inkludere frasen “DISREGARD NOISE ABATEMENT”.
Visuell innflyging med fly med MTOM mer enn 7000 KG, skal utføres slik at sluttinnlegget entres i 2000 FT eller høyere, og det skal ikke foretas nedstigning under PAPI glidebane, REF Visual Approach Chart – ICAO, RWY 17 og 35 (AD 2 ENBR 6-3 og AD 2 ENBR 6-4).
Jagerfly skal nytte følgende VFR innflygingsmønster:
Innflygingen skal følge en linje som ligger ca. 10 DEG vest for rullebanens forlengede senterlinje, med IP (initial point) RWY 17 over Håkonshella, og IP RWY 35 over Bjelkarøy/Buarøy. Flygehøyde 1500 FT AMSL. Sirkling skal utføres på vestsiden av flyplassen.
Følgende utflygingstrase skal følges av fly med MTOM mer enn 7000 KG:
Stig rett frem. Sving mot vest kan påbegynnes i 1500 FT AMSL. Sving mot øst kan påbegynnes i 2000 FT AMSL.
Anm.: Utflygingstraseene er innebygd i SID.
Skole- og treningsflyging (dvs. landingsrunder VFR og IFR) er forbudt 2100 – 0600 (2000 – 0500), og SUN/HOL 0600 – 1200 (0500 – 1100).
I nordenden av TWY Y, ved TWY A1
I sørenden av TWY Y, ved TWY A9
Flyet skal plasseres med nesen mot nord eller mot sør, og flykroppen parallell med TWY Y.
Hvilket område som skal benyttes, avhenger av rullebane i bruk og bestemmes av TWR. Områdene ligger innenfor manøvreringsområdet og klarering må innhentes fra TWR.
Et fly uten godkjenning for RNAV 1 basert på GNSS, vil bli vektorert til sluttinnlegget, eller klarert/vektorert til et punkt hvorfra innflyging kan foretas.
Et fly uten godkjenning for RNAV 1 basert på GNSS, vil bli klarert via OMNI-DIRECTIONAL DEPARTURE. Etter avgang vil flyet bli klarert eller vektorert til et punkt hvorfra flygingen kan fortsette i henhold til reiseplanen.
Et fly som ikke vises på overvåkingsutstyret til ATC etter avgang, vil ikke få tillatelse til å fortsette flygingen i henhold til reiseplanen. Flyet vil bli klarert til et ventemønster, og instruert om å vente inntil situasjonen tillater retur til flyplassen.
Følgende ventemønster vil bli benyttet, i samsvar med rullebane i bruk:
RWY 17 : BENTI HLDG
RWY 35 : LELMI HLDG
ILS CAT II-innflyging RWY 17 ved RVR over eller er lik 300 M.
LVTO “Fixed Wing” RWY 17/35 ved RVR er over eller er lik 150 M.
LVTO HELI ved RVR over eller er lik 400 M.
Merk: Ingen operasjoner tillatt ved RVR under 150 M.
RWY 17 : Påkjøring RWY via A1 / Avkjøring RWY via A9
Anm.: A7 tilgjengelig for avkjøring ved ATC behov
RWY 35 : Påkjøring RWY via A9 / -
TWY LGT på andre RWY påkjøringer/avkjøringer vil være avslått
Luftfartøyet må være synlig for TWR, enten visuelt eller ved hjelp av bakkeovervåkingsradar.
Følgende fraseologi skal benyttes for å beskrive at stopplysrekken er ute av funksjon, at flygeleder ikke får slått av lysene, samt at kryssing er godkjent:
“Kallesignal” STOPBAR OUT OF SERVICE. I AM NOT ABLE TO TURN OF THE LIGHTS. CROSSING APPROVED VIA “TWY i bruk”, LINE UP “RWY i bruk”.
Hvis det fra flyger bes om bekreftelse på at tent stopplysrekke kan krysses, vil dette besvares med “AFFIRM” (“JA”) og ikke en klarering.
Helikoptrene følger til dels samme prosedyrer for instrumentinnflyging som andre luftfartøy, og forsinkelser vil ofte oppstå.
Krysset mellom TWY B og TWY W
TWY B øst for TWY W
TWY J
TWY W mellom TWY J og TWY C
TWY M, N og R
ATC er ikke utstyrt med VHF-peiler (VDF).
Chart Name | Side/Page |
---|---|
Aerodrome Chart | AD 2 ENBR 2 - 1 |
Aircraft Parking/Docking Chart | AD 2 ENBR 2 - 2 |
Aircraft Parking/Docking Chart - Coordinates | AD 2 ENBR 2 - 3 |
De-ice Areas | AD 2 ENBR 2 - 4 |
Precision Approach Terrain Chart (PATC) RWY 17 | AD 2 ENBR 3 - 1 |
Standard Departure Chart Instrument (RNAV 1 SID BASED ON GNSS) RWY 17 | AD 2 ENBR 4 - 1 |
Standard Departure Routes Instrument (RNAV 1 SID BASED ON GNSS) RWY 17 | AD 2 ENBR 4 - 2 |
Omni-Directional Departure RWY 17 | AD 2 ENBR 4 - 3 |
Standard Departure Chart Instrument (RNAV 1 SID BASED ON GNSS) RWY 35 | AD 2 ENBR 4 - 4 |
Standard Departure Routes Instrument (RNAV 1 SID BASED ON GNSS) RWY 35 | AD 2 ENBR 4 - 5 |
Omni-Directional Departure RWY 35 | AD 2 ENBR 4 - 6 |
Standard Departure Chart Instrument (RNAV) RWY 17/35 (CAT H) | AD 2 ENBR 4 - 7 |
Standard Departure Routes Instrument (RNAV) RWY 17/35 (CAT H) | AD 2 ENBR 4 - 8 |
Standard Departure Chart Instrument (RNAV) RWY 17/35 (CAT H) Significant points | AD 2 ENBR 4 - 9 |
Standard Arrival Chart Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 17 | AD 2 ENBR 4 - 10 |
Standard Arrival Chart Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 17 (2) | AD 2 ENBR 4 - 11 |
Standard Arrival Routes Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 17 | AD 2 ENBR 4 - 12 |
Standard Arrival Routes Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 17 (2) | AD 2 ENBR 4 - 13 |
Standard Arrival Chart Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 35 | AD 2 ENBR 4 - 14 |
Standard Arrival Chart Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 35 (2) | AD 2 ENBR 4 - 15 |
Standard Arrival Routes Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 35 | AD 2 ENBR 4 - 16 |
Standard Arrival Chart Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 17 (CAT H) | AD 2 ENBR 4 - 17 |
Standard Arrival Routes Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 17 (CAT H) | AD 2 ENBR 4 - 18 |
Standard Arrival Chart Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 35 (CAT H) | AD 2 ENBR 4 - 19 |
Standard Arrival Routes Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 35 (CAT H) | AD 2 ENBR 4 - 20 |
Helicopter Point Boundary STAR (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 17 (VENIN 2A-2B) | AD 2 ENBR 4 - 21 |
Helicopter Point Boundary STAR (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 17 (VENIN 2A-2B) - Route | AD 2 ENBR 4 - 22 |
Helicopter Point Boundary STAR (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 35 (UPEPI 1A-1B) | AD 2 ENBR 4 - 23 |
Helicopter Point Boundary STAR (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 35 (UPEPI 1A-1B) - Route | AD 2 ENBR 4 - 24 |
Helicopter Point Boundary STAR (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 17/35 (FLS 2A) | AD 2 ENBR 4 - 25 |
Helicopter Point Boundary STAR (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 17/35 (FLS 2A) - Route | AD 2 ENBR 4 - 26 |
Helicopter Point Boundary STAR (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 35 (ELMEG 2A-2B) | AD 2 ENBR 4 - 27 |
Helicopter Point Boundary STAR (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 35 (ELMEG 2A-2B) - Route | AD 2 ENBR 4 - 28 |
ILS W RWY 17 CAT II | AD 2 ENBR 5 - 1 |
LOC W RWY 17 | AD 2 ENBR 5 - 2 |
ILS Y RWY 17 | AD 2 ENBR 5 - 3 |
LOC Y RWY 17 | AD 2 ENBR 5 - 4 |
RNP E RWY 17 (AR) | AD 2 ENBR 5 - 5 |
RNP E RWY 17 (AR) Recommended coding | AD 2 ENBR 5 - 6 |
RNP E RWY 17 (AR) Significant points | AD 2 ENBR 5 - 7 |
RNP N RWY 17 (AR) | AD 2 ENBR 5 - 8 |
RNP N RWY 17 (AR) Recommended coding | AD 2 ENBR 5 - 9 |
RNP N RWY 17 (AR) Significant points | AD 2 ENBR 5 - 10 |
RNP S RWY 17 (AR) | AD 2 ENBR 5 - 11 |
RNP S RWY 17 (AR) Recommended coding | AD 2 ENBR 5 - 12 |
RNP S RWY 17 (AR) Significant points | AD 2 ENBR 5 - 13 |
RNP W RWY 17 (AR) | AD 2 ENBR 5 - 14 |
RNP W RWY 17 (AR) Recommended coding | AD 2 ENBR 5 - 15 |
RNP W RWY 17 (AR) Significant points | AD 2 ENBR 5 - 16 |
RNP Z RWY 17 | AD 2 ENBR 5 - 17 |
RNP Z RWY 17 Recommended coding | AD 2 ENBR 5 - 18 |
VOR RWY 17 | AD 2 ENBR 5 - 19 |
RNP 139 | AD 2 ENBR 5 - 20 |
RNP 139 Recommended coding | AD 2 ENBR 5 - 21 |
ILS W RWY 35 | AD 2 ENBR 5 - 22 |
LOC W RWY 35 | AD 2 ENBR 5 - 23 |
ILS Y RWY 35 | AD 2 ENBR 5 - 24 |
LOC Y RWY 35 | AD 2 ENBR 5 - 25 |
RNP E RWY 35 (AR) | AD 2 ENBR 5 - 26 |
RNP E RWY 35 (AR) Recommended coding | AD 2 ENBR 5 - 27 |
RNP E RWY 35 (AR) Significant points | AD 2 ENBR 5 - 28 |
RNP N RWY 35 (AR) | AD 2 ENBR 5 - 29 |
RNP N RWY 35 (AR) Recommended coding | AD 2 ENBR 5 - 30 |
RNP N RWY 35 (AR) Significant points | AD 2 ENBR 5 - 31 |
RNP W RWY 35 (AR) | AD 2 ENBR 5 - 32 |
RNP W RWY 35 (AR) Recommended coding | AD 2 ENBR 5 - 33 |
RNP W RWY 35 (AR) Significant points | AD 2 ENBR 5 - 34 |
RNP Z RWY 35 | AD 2 ENBR 5 - 35 |
RNP Z RWY 35 Recommended coding | AD 2 ENBR 5 - 36 |
VOR RWY 35 | AD 2 ENBR 5 - 37 |
RNP 043 | AD 2 ENBR 5 - 38 |
RNP 043 Recommended coding | AD 2 ENBR 5 - 39 |
VFR - Routes | AD 2 ENBR 6 - 1 |
Visual Approach Chart - ICAO - RWY 17 | AD 2 ENBR 6 - 2 |
Visual Approach Chart - ICAO - RWY 35 | AD 2 ENBR 6 - 3 |
TMA chart Flesland/Sola | AD 2 ENBR 7 - 1 |
Vil bli utgitt senere.