ENBR —  BERGEN / Flesland

ENBR AD 2.1  Flyplassindikator og navn

ENBR —  BERGEN / Flesland

ENBR AD 2.2  Flyplassens geografiske og administrative data

NORSK/ENGLISH
1

ARP koordinater og beliggenhet på AD

601737N 0051305E

REF Aerodrome Chart

2

Retning og distanse fra by

6.5 NM SW of Bergen

3

ELEV/REF TEMP/Mean low TEMP

171 FT / 17.9°C / NIL

4

Geoid undulation at AD ELEV PSN

147 FT

5

MAG VAR / Annual Change

1°E (2020) / 0.22°E

6

AD Administrasjon

Adresse

Avinor
Postboks 34 Flesland
5869 Bergen
Norge

 

Telefon

(+47) 67 03 11 00

 

Fax

NIL

 

E-mail address

 

Web page

NIL

 

AFS/AFTN

ENBRZTZX

7

Type trafikk tillatt (IFR/VFR)

IFR - VFR
8

RMK

AD reference code:

RWY 17: Code 4E

RWY 35: Code 4E

ENBR AD 2.3  Åpningstider

NORSK/ENGLISH
1

AD Administrasjon

REF AIS Portal www.avinor.no/ais

2

Toll og innreisekontroll

REF AIS Portal www.avinor.no/ais

3

Helse og karantene

NIL

4

AIS briefing office

CENTRAL AIS AT ENGM

H24

TEL: +47 64 81 90 00, E-mail: ais@avinor.no

5

ATS reporting office (ARO)

NIL

6

MET briefing office

NIL

7

ATS

REF AIS Portal www.avinor.no/ais

8

Tanking

REF AIS Portal www.avinor.no/ais

9

Handling

REF AIS Portal www.avinor.no/ais

10

Security

REF AIS Portal www.avinor.no/ais

11

Avising

REF AIS Portal www.avinor.no/ais

12

RMK

NIL

ENBR AD 2.4  Handlingtjeneste og utstyr

NORSK/ENGLISH
1

Utstyr for godsbehandling

Ja /

Yes

2

Typer brennstoff/olje

JET A-1 , AVGAS 100LL

3

Tanking utstyr/kapasitet

REF AD 2.20 for detaljert informasjon /

REF AD 2.20 for detailed information

4

Avisingsutstyr

AVIATOR , WGH: AVBL

5

Hangarplass for besøkende ACFT

Widerøe teknisk tjenesteTEL 98 90 16 17
Seniortekniker TEL 98 90 16 19
/

Wideroe Technical Services TEL (+47) 98 90 16 17
Senior technichian TEL (+47) 98 90 16 19

6

Reparasjonsmuligheter for besøkende ACFT

Widerøe teknisk tjenesteTEL 98 90 16 17
Seniortekniker TEL 98 90 16 19
/

Wideroe Technical Services TEL (+47) 98 90 16 17
Senior technichian TEL (+47) 98 90 16 19

7

RMK

Ground handling er obligatorisk for all ervervsmessig trafikk. /

Ground handling is compulsory for commercial flights.

ENBR AD 2.5  Passasjer fasiliteter

NORSK/ENGLISH
1

Hotell

På lufthavnen /

At the airport

2

Restauranter

På lufthavnen /

At the airport

3

Transportmuligheter

Buss og Taxi /

Buses and taxis

4

Legehjelp

Nær lufthavnen, sykehus i Bergen. /

Near the airport, hospital in Bergen

5

Bank/Post

Bank på lufthavnen. Post i nærheten av lufthavnen. /

Bank at the airport. Post near the airport.

6

Turistkontor

I Bergen. /

In Bergen.

7

RMK

Servicesenter (Informasjonskontor) på flyplassen. /

Service Centre (Information desk) at the airport

ENBR AD 2.6  Brann- og redningstjeneste

NORSK/ENGLISH
1

Lufthavnkategori for brann- og redningstjeneste

CAT 7 : REF AIS Portal www.avinor.no/ais

CAT 9 : REF AIS Portal www.avinor.no/ais

2

Redningsutstyr

AVBL

3

Fjerning av havarerte ACFT

Vil bli utført /

Will be arranged

4

RMK

NIL

ENBR AD 2.7  Sesongmessig anvendelse - rydding

NORSK/ENGLISH
1

Type utstyr

Snøryddingsutstyr /

Snow removal EQPT

2

Brøyteprioritet

REF AD 1.2

3

RMK

Lufthavnen har tillatelse til bruk av materialer for behandling av overflater på ferdselsområdet: KFOR/NAFO/SAND. /

The airport has permission to use materials for movement area surface treatment: KFOR/NAFO/SAND.

ENBR AD 2.8  Oppstillingsplattform, taksebaner og kontrollpunkter

NORSK/ENGLISH
1

Oppstillingsplattform overflate og styrke

APRON N : ASPH PCN-65/F/A/X/U

DEICE PLATFORM : ASPH PCN-63/F/A/W/T

HELI APRON : ASPH PCN-65/F/A/X/U

HELI BRAVO : ASPH PCN-66/F/A/W/T

REMOTE APRON S : ASPH PCN-65/F/A/W/U

TERMINAL APRON : CONC PCN-65/R/A/X/U

2

TWY bredde, overflate og styrke

TWY A1, A2, WID 23 M, ASPH, PCN-70/F/A/W/T, reference code E

TWY A3, A7, WID 23 M, ASPH, PCN-63/F/A/W/T, reference code E

TWY A4, A6, WID 23 M, ASPH, PCN-63/F/A/X/T, reference code E

TWY A5, WID 23 M, ASPH, PCN-63/F/A/X/T, reference code D

TWY A8, H, WID 23 M, ASPH, PCN-77/F/A/W/T, reference code E

TWY A9, WID 23 M, ASPH, PCN-120/F/A/W/T, reference code E

TWY B, WID 16 M, ASPH, PCN-65/F/A/X/U, reference code C

TWY C, D, WID 23 M, ASPH, PCN-69/F/A/W/T, reference code D

TWY E, G, WID 23 M, ASPH, PCN-69/F/A/W/T, reference code E

TWY F, WID 23 M, ASPH, PCN-58/F/A/W/T, reference code D

TWY J, U, WID 23 M, ASPH, PCN-66/F/A/W/T, reference code C

TWY M, WID 23 M, ASPH, PCN-70/F/A/W/T, reference code D

TWY N, WID 23 M, ASPH, PCN-70/F/A/W/T, reference code C

TWY R, WID 23 M, PCN-70/F/A/W/T, reference code C

TWY W, WID 23 M, ASPH, PCN-66/F/A/W/T, reference code D

TWY Y, WID 23 M, ASPH, PCN-66/F/A/W/T, reference code E

3

ACL, beliggenhet og ELEV

REF AD 2 ENBR 2-3

4

INS kontrollpunkt, beliggenhet og ELEV

REF ACFT Stands

5

RMK

TWY B: TWY B vest av TWY U, WID 23 M, ACFT kode E, PCN-69/F/A/X/U.
TWY B øst av TWY U, WID 16 M, ACFT code B, PCN-15/F/C/X/U.
TWY B til oppstillingsplass 83, ACFT code E, begrenset til maks 61 M vingespenn.

TWY C, F: Maks vingespenn 41,5 M

TWY D: Maksvingespenn 41,5 M

TWY J: Air taxiing med helikoptre forbudt.

TWY M: Maks vingespenn 41,5 M.

TWY U: Air taxiing med helikoptre forbudt. MAX wingspan 61 M fra TWY B til oppstillingsplass 83.

TWY W: Maks vingespenn 41,5 M. ACFT code E via TWY G til/fra stand 24, og via TWY E til/fra stand 27

REF AD 2 ENBR 2-3

ENBR AD 2.9  Lede-/kontrollsystem og merking

NORSK/ENGLISH
1

Merking av ACFT oppstillingsplass, TWY ledelinjer og visuelle docking/PRKG ledesystem

Apron HELI APRON, REMOTE APRON S, TERMINAL APRON, APRON N, HELI BRAVO: Guide lines on apron.

2

RWY/TWY merking og LGT

RWY marking

RWY : THR, designator, TDZ, siktepunkt, CL og kant

RWY LGT

RWY : THR, CL, EDGE, END, TDZ, AIM

TWY marking

TWY A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7, A8, A9: CL, edge, HLDG PSN and RWY AHEAD

TWY B, C, D, E, F, G, H, J, W, Y: CL and edge

TWY M, N, R, U: CL

TWY LGT

TWY A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7, A8, A9, C, D, E, F, G, H, J, M, N, R, U, W, Y: CL

TWY B: Edge east of TWY U. Partly CL west of TWY U

3

Stopplysrekke og rullebanevarsellys

Stop bars

TWY A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7, A8, A9: Stop bars at RWY HLDG PSN

RWY guard lights

TWY A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7, A8, A9: RWY guard LGT

4

RMK

RWY : LED White CL LGT, 15 M spacing and flush with SFC, between RWY SFC end and THR. LED

TWY : LED

ENBR AD 2.10  Flyplasshinder

Hinderdata AVBL på www.avinor.no/ais

ENBR AD 2.11  Tilgjengelig meteorologisk informasjon

NORSK/ENGLISH
1

Ansvarlig enhet

Værvarslinga for Vestlandet / MWO Bergen TEL (+47) 55 23 66 50

2

Tjenestetider

H24

3

Ansvarlig for utarbeidelse av TAF, Gyldighetsperiode

MWO Bergen, 24 HR

4

Landingsvarsler

TREND, HR of SER REF GEN 3.5

5

Briefing

MWO Bergen TEL (+47) 55 23 66 50

6

Dokumentasjon, Språk som benyttes

NIL

7

Karter

REF GEN 3.1 and GEN 3.5

8

Tilleggsutstyr

REF GEN 3.5

9

ATS-enhet med INFO

Flesland TWR

10

Tilleggsopplysninger

NIL

ENBR AD 2.12  Rullebanens fysiske karakteristika

RWYBRG GEODMN
(M)
SFC - RWYTHR COORDRWY end COORDRWY SFC end COORDTHR GUND (FT)THR ELEV (FT)RWY/RESA Slope
Styrke
1234567

17

170.53°

2990 x 45

ASPH , Grooved

PCN-70/F/A/X/U

601815.24N 0051252.17E

601653.75N 0051319.53E

601648.54N 0051321.29E

147.1

165.5

REF GEN 3.2.4

35

350.54°

601657.16N 0051318.39E

601817.63N 0051251.36E

601823.83N 0051249.30E

147.1

146.3

RWYSWY (M)CWY (M)Strip (M)RESA overrun (M)RESA undershoot (M)RAG DIST FM THR, TypeOFZRMK
1891011121314

17

-

293 x 150

2990 x 280

240 x 150

240 x 150

-

-

NIL

35

-

300 x 150

240 x 150

240 x 150

-

-

NIL

ENBR AD 2.13  Kunngjorte banelengder

RWY

TORA (M)

ASDA (M)

TODA (M)

LDA (M)

RMK
123456
17 2826 2826 3119 2557

NIL

35 2795 2795 3095 2525

NIL

Reduced (Alternate) Take-off PSN
RWYTKOF PSN
(Intersection)

TORA (M)

ASDA (M)

TODA (M)

RMK
12345
17 TWY A2 2565 2565 2858

NIL

TWY A3 2120 2120 2413

NIL

TWY A4 1749 1749 2042

NIL

TWY A5 1378 1378 1671

NIL

TWY A6 847 847 1140

NIL

35 TWY A8 2525 2525 2825

NIL

TWY A7 2088 2088 2388

NIL

TWY A6 1807 1807 2107

NIL

TWY A5 1276 1276 1576

NIL

TWY A4 906 906 1206

NIL

ENBR AD 2.14  Innflygings- og banelys

RWYAPCH LGT
type/
LEN INTST
THR LGT
colour
WBAR
VASIS
PAPI
(MEHT)
TDZ
LGT
LEN
RWY CL LGT
LEN, spacing,
colour, INTST
RWY edge LGT
LEN, spacing,
colour, INTST
RWY end LGT colour
WBAR
RESA
LGT
LEN,
colour
RMK
12345678910

17

CAT II/III

900 M

LIH

Green

-

PAPI

Both 3°

( 49 FT)

900 M

1657 M, 15 M White,
600 M, 15 M White/Red,
300 M, 15 M Red

LIH

1957 M, 60 M White,
600 M, 60 M Yellow

LIH

Red

-

NIL

APCH: LED. Inner 450 M single light sources, outer 450 M double light sources. XBAR at 750, 600, 450, 300 and 150 M FM THR. SFL on CL FM 780 to 360 M FM THR. LED

THR: LED

TDZ: LED

CL: White CL LGT, 15 M spacing and flush with SFC, between RWY SFC end and THR. LED

END: LED

35

CAT I

450 M

LIH

Green

-

PAPI

Both 3°

( 59 FT)

NIL

1625 M, 15 M White,
600 M, 15 M White/Red,
300 M, 15 M Red

LIH

1925 M, 60 M White,
600 M, 60 M Yellow

LIH

Red

-

NIL

APCH: LED. Single light sources. XBAR at 150, 300 and 450 M FM THR.

THR: LED

TDZ: LED

CL: White CL LGT, 15 M spacing and flush with SFC, between RWY SFC end and THR. LED

END: LED

AIM: LED

ENBR AD 2.15  Annen belysning, sekundærstrømkilde

ENGLISH
1

ABN/IBN plassering, karakteristika og tjenestetider

NIL

2

LDI/Anemometerplassering og LGT

LDI: LGTD WDI by TWY A2, A5 and A8.

Anemometer: Skålkorsanemometer 202 M NE for THR RWY 17.
Skålkorsanemometer 198 M NE for THR RWY 35.
/

Cupanemometer 202 M NE of THR RWY 17.
Cupanemometer 198 M NE of THR RWY 35.

3

TWY kant- og senterlinjelys

Edge:

TWY B

  

CL:

TWY A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7, A8, A9, C, D, E, F, G, H, J, M, N, R, U, W, Y

4

Sekundærstrømkilde / Omkoblingstid

UPS for alle AD LGT. Automatisk omkoblingstid mindre enn 1 SEC. /

UPS for all AD LGT. Automatic switch-over time less than 1 SEC

5

RMK

NIL

ENBR AD 2.16  Helikopterlandingsplass

ENGLISH
1

Coordinates TLOF or THR of FATO

TLOF B: intersection between TWY Y and TWY B/A4

601750.06N 0051312.22E

TLOF C: intersection between TWY Y and TWY C/A5

601738.24N 0051316.18E

TLOF D: intersection between TWY Y and TWY D

601726.54N 0051320.11E

TLOF E: intersection between TWY Y and TWY E/A6

601721.32N 0051321.87E
 

Geoid undulation

TLOF ALL: 147.1 FT

2

TLOF and/or FATO elevation

TLOF B: 140.3 FT

TLOF C: 151.1 FT

TLOF D: 165.8 FT

TLOF E: 161.8 FT

3

TLOF and FATO area dimensions, surface, strength, marking, lighting

TLOF B: 9 M x 9 M, ASPH, PCN-66/F/A/W/T, Marking/merking: TLOF er rund, dimensjonert for D-verdi 21 M eller mindre.
Gul markering.
/ TLOF circular, dimensioned for D-value 21 M or smaller.
Yellow marking.
, Belysning/Lighting: Green

TLOF C: 9 M x 9 M, ASPH, PCN-66/F/A/W/T, Marking/merking: TLOF er rund, dimensjonert for D-verdi 21 M eller mindre.
Gul markering.
/ TLOF circular, dimensioned for D-value 21 M or smaller.
Yellow marking.
, Belysning/Lighting: Green

TLOF D: 9 M x 9 M, ASPH, PCN-66/F/A/W/T, Marking/merking: TLOF er rund, dimensjonert for D-verdi 21 M eller mindre.
Gul markering
/ TLOF circular, dimensioned for D-value 21 M or smaller.
Yellow marking
, Belysning/Lighting: Green

TLOF E: 9 M x 9 M, ASPH, PCN-66/F/A/W/T, Marking/merking: TLOF er rund, dimensjonert for D-verdi 21 M eller mindre.
Gul markering.
/ TLOF circular, dimensioned for D-value 21 M or smaller.
Yellow marking.
, Belysning/Lighting: Green

4

True BRG of FATO

NIL

5

Declared distance available

NIL

6

APP and FATO lighting

NIL

7

RMK

RWY 17/35 can be used as FATO.

ENBR AD 2.17  ATS luftrom

NORSK/ENGLISH
1

Navn og utstrekning

Flesland CTR

602800N 0050100E - 602800N 0051500E - 601900N 0052200E - 600800N 0052300E - 600700N 0050200E - 602200N 0045600E - (602800N 0050100E)

2

Vertikal utstrekning

GND to 2000 FT AMSL

3

Luftromsklasse

D

4

Kallesignal for lufttrafikktjenesteenhet, språk

Flesland Tower

English

5

Gjennomgangshøyde

7000 FT

6

Tjenestetider

REF AIS Portal www.avinor.no/ais

7

RMK

NIL

ENBR AD 2.18  ATS kommunikasjonshjelpemidler

Service DesignationCall SignFREQHRRMK
12345

ATIS

Flesland Information

125.250 MHZ

H24

D-ATIS AVBL via ACARS

CLR

Flesland Delivery

123.400 MHZ

HO

ATC clearance available via data-link (DCL) by ACARS

SMC

Flesland Ground

121.900 MHZ

HO

NIL

TWR

Flesland Tower

119.100 MHZ

H24

NIL

  

121.500 MHZ

H24

NIL

APP (ARR)

Flesland Director

118.850 MHZ

HO

IFR TFC only

APP

Flesland Approach

121.000 MHZ

H24

Sector West

APP

Flesland Approach

126.100 MHZ

HO

Sector East

  

121.500 MHZ

H24

NIL

ENBR AD 2.19  Radionavigasjons- og innflygingshjelpemidler

Type, CAT (VAR)IDFREQHRPSNDME
ELEV
RMK
1234567

LOC RWY 17

(VAR: 1°E/2020)

BR

109.900 MHZ

H24

601644.04N 0051322.80E

NIL

ILS CAT II, 169.1° MAG

GP RWY 17

 

333.800 MHZ

H24

601801.94N 0051248.72E

NIL

GP 3.0°, RDH 52 FT

GP not to be used outside 5° on either side of the LOC front course

DME RWY 17

BR

CH 36X

H24

601801.93N 0051248.89E

185 FT

( Bergen/Flesland )

Paired LOC RWY 17

LOC RWY 35

(VAR: 1°E/2020)

BG

110.500 MHZ

H24

601827.27N 0051248.12E

NIL

ILS CAT I, 349.1° MAG

GP RWY 35

 

329.600 MHZ

H24

601707.76N 0051309.82E

NIL

GP 3.0°, RDH 56 FT

DME RWY 35

BG

CH 42X

H24

601707.93N 0051309.22E

160 FT

( Bergen/Flesland )

Paired LOC RWY 35

D VOR/DME

(DECL: 1°E/2020)

FLS

115.550 MHZ/

CH 102Y

H24

601840.54N 0051243.90E

213 FT

( Flesland )

FRA (I)

D VOR/DME

(DECL: 1°E/2020)

VOO

114.850 MHZ/

CH 95Y

H24

603256.15N 0050743.65E

1 051 FT

( Vollo )

FRA (I)

TACAN

(DECL: 1°E/2020)

FLE

CH 92X

H24

601800.00N 0051248.96E

193 FT

( Flesland )

ENBR AD 2.20  Lokalt lufthavnreglement

1  AD tilgjengelighet
1.1 Luftfartøy større enn kode E er normalt ikke tillatt.
1.2 Med unntak av nødsituasjoner tillates ikke AD brukt av ACFT med større vingespenn enn 74 M. Avinor kan gi unntak fra denne bestemmelsen basert på en “Approach and Departure Risk Assessment”. Forespørsel må sendes AD minimum fire uker før planlagt flyging.
1.3 Forhåndsgodkjenning (”slot-tid”) er obligatorisk i samsvar med bestemmelsene i pkt. 2.
1.4 Handlingtjeneste er obligatorisk for all ervervsmessig flyging.
1.5 Med unntak av HOSP/SAR/EMERG og HEL-flyginger, er fullstendig ICAO reiseplan obligatorisk for all VFR-flyging til/fra flyplassen. ATC har myndighet til å gjøre unntak fra dette kravet.
2  Søknad og godkjenning av avgangs- og ankomsttid (”slot-tid”) for IFR-flyginger
2.1  Generelt
2.1.1 Forhåndsgodkjenning (”slot-tid”) er obligatorisk for all IFR-flyging, unntatt:
  • luftfartøy som benytter flyplassen som alternativ av meteorologiske, tekniske eller sikkerhetsmessige grunner

  • luftfartøy i ambulanse-, søk- eller redningsoppdrag

  • helikoptre

2.1.2 Annullering eller planlagte endringer av allerede koordinerte flyginger, skal formidles så snart som mulig.
2.1.3 Søknad om handling må sendes separat, uavhengig av søknad om “slot-tid”. Slik søknad skal sendes direkte til handling-agenten.
2.1.4 Det bør beregnes taksetid (etter landing og før avgang) på 10 minutter.
2.2  Ervervsmessig flyging med fly
2.2.1 Søknad om “slot-tid” skal sendes til Avinors sentrale tidtabell-koordinator:
Post:

Airport Coordination Norway AS
Henrik Ibsens veg
2060 Gardermoen

TEL: 64 81 90 50

E-post:scr@airportcoordination.com

2.2.2 Søknad bør av hensyn til planlegging innleveres i god tid. Søknaden skal formuleres i samsvar med internasjonal standard (SSIM-format) og tidsfrist.
2.2.3 Trafikkrettigheter, tildelt av Luftfartstilsynet, omfatter ikke godkjennelse av avgangs- og/eller ankomsttider og omvendt.
2.3  Annen flyging
2.3.1 Søknad om “slot-tid” skal sendes til Flyparkeringskontoret via e-post, senest 3 timer før planlagt flyging:

E-post:flyparkering.bergen@avinor.no

TEL: 67 03 15 70

2.3.2 Søknad om “slot-tid” skal minimum inneholde følgende opplysninger:
  • dato for flyging

  • type flyging

  • luftfartøyets registrering

  • luftfartøy-type

  • beregnet ankomsttid (ETA) til og/eller avgangstid (EOBT) fra Bergen lufthavn, Flesland (UTC).

3  Tildeling av flyoppstillingsplass
3.1 Flyparkeringskontoret tildeler oppstillingsplass til alle luftfartøy:
Post:

Avinor
Flyparkeringskontoret
Postboks 34
5869 Bergen

TEL: 67 03 15 70

FAX: 67 03 15 71

E-post:flyparkering.bergen@avinor.no

3.2 Formidling av oppstillingsplass skjer over radiosamband med TWR.
3.3 Ervervsmessig flyging tildeles normalt oppstillingsplass på Apron N, Terminal Apron eller Remote Apron S, REF AD 2 ENBR 2-3.
3.4 Ikke-ervervsmessig flyging tildeles normalt parkering på andre oppstillingsplattformer enn de nevnt i 3.3.
3.5 Særskilte ønsker tilknyttet parkering må bli gjort kjent i fm. søknad om “slot-tid”.
4  ATC-klarering
4.1 DCL
4.1.1 Datalink Departure Clearance (DCL) er tilgjengelig via SITA eller ARINC. DCL vil ikke være tilgjengelig for NON RNAV 1 ACFT.
4.1.2 Bruk av DCL er obligatorisk for ACFT som har DCL-funksjonalitet.
4.1.3 DCL er tilgjengelig 30 MIN før EOBT frem til EOBT + 30 MIN.
4.1.4 Flygere skal påse at SID og RWY for avgang som legges inn i FMS er i henhold til mottatt klarering. I tvilstilfeller eller dersom det oppstår problemer med DCL-tjenesten, skal man følge prosedyrene i AD 2.20 pkt. 4.2.
4.1.5 RMK/FREE TEXT-feltet i request-melding leses ikke av ATC.
4.1.6 Man vil motta "Revert to voice":
  1. Dersom klarering via DCL ikke aksepteres innen 5 MIN.

  2. Ved request-melding utenfor tidsvinduet oppgitt i pkt. 4.1.3.

  3. Dersom ACFT-type i request-melding ikke er i samsvar med ICAO FPL.

  4. Ved systemfeil.

4.1.7 Ved mottak av "Revert to voice", skal klarering innhentes fra Flesland Delivery, REF AD 2.20 pkt. 4.2.
4.1.8 En verbal klarering vil alltid være gjeldende over klarering gitt via DCL.
4.2 Innhenting av klarering ved bruk av VHF
4.2.1 Avgående IFR-flyginger som ikke kan benytte DCL skal kontakte Flesland Delivery for å innhente ATC-klarering. Oppgi oppstillingsplass ved første oppkall. Anmodning om ATC-klarering skal foretas tidligst 30 MIN før forventet tid for oppstart (EOBT). Dersom ingen instruksjoner om frekvensskifte blir gitt av Flesland Delivery, skal lyttevakt opprettholdes på Flesland Delivery-FREQ.
4.2.2 Anmodning om oppstart skal foretas til Flesland Delivery når ACFT er klar for oppstart / push-back (dører CLSD og traktor tilkoblet).
5  Oppstart
5.1 Tillatelse til oppstart (for avgang) skal innhentes fra TWR.
5.2 Når tillatelsen til oppstart er mottatt, skal oppstarten påbegynnes umiddelbart.
6  Pushback
6.1 Tillatelse til “pushback” skal innhentes fra TWR.
6.2 Rygging ved bruk av luftfartøyets egen motorkraft (“power back”) er forbudt på oppstillingsplattformene.
6.3 “Pushback” skal foretas i samsvar med lokale prosedyrer, publisert i “Pushback Manual, Bergen Lufthavn, Flesland”.
7  Avising
7.1 Avising må bestilles via handlingselskap, eller direkte fra en av avisingsoperatørene:

Aviator De-icing:

FREQ 131.750 MHZ / TEL (+47) 920 41 009

Widerøe Ground Handling:

FREQ 121.855 MHZ / TEL (+ 47) 957 14 365.

7.2 Fly kode D, eller mindre, skal avvises på avisingsplattformen, REF AD 2 ENBR 2-5.

Følgende kode E-fly skal også avises på avisingsplattformen:

  • A332/A333

  • A342/A343

  • B741/B742/B743

  • B772

  • B788/B789

  • IL96

7.3 Fly kode E som ikke er nevnt over, og fly kode F, skal avises på stand 1.
7.4 Operasjonene på avisingsplattformen koordineres av DE-ICE leder, FREQ 131.900 MHZ, kallesignal “DE-ICE”.
7.5 Anti-ising er tillatt på oppstillingsplassene 10-48.
7.6 Luftfartøy som skal ha avising, må informere TWR før oppstart. Informasjonen må gis via RTF (ikke via DCL).
7.7 Luftfartøy skal entre DE-ICE plattformen fra TWY W med nesen mot øst.

(Når oppstillingsplass 81 til 84 benyttes til flyoppstilling skal fly parkeres med nesten mot vest.)

8  Redusert rullebaneatskillelse
8.1 Redusert rullebaneatskillelse kan bli benyttet mellom luftfartøy av CAT 1 og 2, i samsvar med AD 1.1 pkt. 8.
8.2 Minimumsatskillelse for RWY 17 og RWY 35:
8.2.1 Mellom et landende luftfartøy av CAT 1 og et forangående luftfartøy av CAT 1 eller 2: 600 M
8.2.2 Mellom et landende luftfartøy av CAT 2 og et forangående luftfartøy av CAT 1 eller 2: 1500 M
8.2.3 Mellom et avgående luftfartøy av CAT 1 og et forangående luftfartøy av CAT 1 eller 2: 600 M
8.2.4 Mellom et avgående luftfartøy av CAT 2 og et forangående luftfartøy av CAT 1 eller 2: 1500 M
9  Vingevirvelatskillelsesminima for avganger fra TWY A2 og A8
9.1 Med hensyn til vingevirvelatskillelsesminima, anses en avgang fra TWY A2 på RWY 17, og fra TWY A8 på RWY 35, ikke som en avgang fra “an intermediate part of the runway”, REF ICAO DOC 4444, pkt. 5.8.3.2.
9.2 TWR vil praktisere minimum 2 MIN atskillelse mellom avgang med et LIGHT luftfartøy fra A2/A8 etter avgang med et MEDIUM luftfartøy fra A1/A9.
10  Sambandsplikt
10.1 Luftfartøy og kjøretøy skal etablere og opprettholde to-veis radiosamband med TWR, og innhente klarering, før enhver bevegelse innenfor området definert som manøvreringsområde, REF AD 2 ENBR 2-3.
10.2 Luftfartøy, inkludert luftfartøy som taues, skal etablere og opprettholde to-veis radiosamband med TWR før enhver bevegelse innenfor følgende områder:
  1. Terminal Apron

  2. Apron N

  3. Avisingsplattformen, dvs. TWY J, TWY U og TWY B vest for TWY U.

11  FPL-rute for IFR-avganger
11.1 Unntatt som angitt i 11.2, skal IFR-avganger velge et SID-endepunkt fra tabellen nedenfor, som samsvarer omtrentlig med flygingens retning, og sette dette inn som første punkt i rutefeltet (felt 15 c) i reiseplanen.

RETNING / DIRECTION

SID-ENDEPUNKT / SID TERMINATION POINT

N

OLDAS

NE

INTUM

E

GOKAB

SE

TINIG

S

TUXIL

SW

EPOTU

W

EPOTU eller/or REKLI

NW

REKLI

11.2 IFR-avganger til ENHD og ENZV skal sette inn BEGOD som første (og eneste) punkt i rutefeltet (felt 15 c) i reiseplanen.
12  Bruk av “intersection” for avgang
12.1 Ved utstedelse av takseklarering til venteposisjon for rullebane, vil TWR normalt dirigere luftfartøy til “RWY intersections” i samsvar med tabellen nedenfor:

ACFT

Intersection

RWY 17

Intersection

RWY 35

Helikoptre på HELI APRON/

Helicopters on HELI APRON

A5

A6

Lette fly (vingevirvelkategori LIGHT) /

Light aeroplanes (wake turbulence category LIGHT)

A2

A8

Andre luftfartøy /

Other aircraft

“Intersection” vil ikke bli spesifisert. Flygere forventes å takse til begynnelsen av RWY /

Intersection will not be specified. Pilots are expected to taxi to the beginning of the RWY.

12.2 Flygere oppfordres til å oppgi (fortrinnsvis på
TWR-frekvensen):
  1. Klar (eller ikke klar) for avgang, f.eks.
    READY [FOR DEPARTURE] (eller NOT YET READY)

  2. Akseptabel eller ønsket “intersection” for avgang, f.eks. ABLE FROM A3 (eller A2) (eller [REQUIRE] FULL LENGHT)

13  Tanking
13.1 Ingen begrensning på kapasitet og utstyr. Drivstoff kan bestilles hos Flytanking AS via TEL 55 92 64 64, eller Duty TEL 414 17 433.
13.2 Jet A1 og 100LL er tilgjengelig H24 på GA-området fra automatisk drivstoffpumpe.
13.3 Aviation Fuelling Services Norway (AFSN) aksepterer kun Shell carnet og Fuel & Fly-kort.

ENBR AD 2.21  Støyforebyggende regler

1  Generelt

De følgende støyforebyggende regler skal følges såfremt ATC ikke gir andre instruksjoner, eller avvikelser er nødvendige av sikkerhetsmessige hensyn.

Instruksjoner som innebærer avvik fra de støyforebyggende reglene vil inkludere frasen “DISREGARD NOISE ABATEMENT”.

2  Innflyging/Landing
2.1 Visuell innflyging

Visuell innflyging med fly med MTOM mer enn 7000 KG, skal utføres slik at sluttinnlegget entres i 2000 FT eller høyere, og det skal ikke foretas nedstigning under PAPI glidebane, REF Visual Approach Chart – ICAO, RWY 17 og 35 (AD 2 ENBR 6-3 og AD 2 ENBR 6-4).

2.2 Innflyging med jagerfly VFR

Jagerfly skal nytte følgende VFR innflygingsmønster:
Innflygingen skal følge en linje som ligger ca. 10 DEG vest for rullebanens forlengede senterlinje, med IP (initial point) RWY 17 over Håkonshella, og IP RWY 35 over Bjelkarøy/Buarøy. Flygehøyde 1500 FT AMSL. Sirkling skal utføres på vestsiden av flyplassen.

3  Avgang/utflyging

Følgende utflygingstrase skal følges av fly med MTOM mer enn 7000 KG:

Stig rett frem. Sving mot vest kan påbegynnes i 1500 FT AMSL. Sving mot øst kan påbegynnes i 2000 FT AMSL.

Anm.: Utflygingstraseene er innebygd i SID.

4  Skole- og treningsflyging

Skole- og treningsflyging (dvs. landingsrunder VFR og IFR) er forbudt 2100 – 0600 (2000 – 0500), og SUN/HOL 0600 – 1200 (0500 – 1100).

5  Område for motorkjøring og -testing
5.1 Så langt som mulig skal motorkjøring og testing unngås i perioden 2100 – 0600 (2000 – 0500).
5.2 Motorkjøring og testing av helikoptre, og av fly med motorer på tomgang, kan foretas der operatøren måtte ønske, f.eks. på flyoppstillingsplass, utenfor hangar etc. Aktiviteten kan foregå uten informasjon til TWR.
5.3 Motorkjøring og testing av fly med mer motorkraft enn tomgang, skal foregå på et av følgende områder:
  1. I nordenden av TWY Y, ved TWY A1

  2. I sørenden av TWY Y, ved TWY A9

Flyet skal plasseres med nesen mot nord eller mot sør, og flykroppen parallell med TWY Y.

Hvilket område som skal benyttes, avhenger av rullebane i bruk og bestemmes av TWR. Områdene ligger innenfor manøvreringsområdet og klarering må innhentes fra TWR.

ENBR AD 2.22  Operative bestemmelser

1  Ankomstprosedyrer IFR
1.1 Prosedyrene for standard instrumentankomst (STAR) er basert på RNAV 1 med bruk av GNSS-sensor (indikeres som PBN/D1, D2, O1 eller O2 i FPL-felt 18).

Et fly uten godkjenning for RNAV 1 basert på GNSS, vil bli vektorert til sluttinnlegget, eller klarert/vektorert til et punkt hvorfra innflyging kan foretas.

1.2 ENBR STAR er basert på "Point Merge System (PMS)” og legger til rette for “Basic Continuous Descent Operations (B-CDO)”.
Hver enkelt STAR inneholder flere segmenter som til sammen danner en buet “sequencing leg” med konstant avstand til “Merge Point” (MP). “Sequencing leg” er å betrakte som en forsinkelsesmanøver til bruk i perioder med mye trafikk.
Alle STAR-prosedyrer er beskrevet fra startpunktet via mellomliggende “waypoints” til MP, hvorfra en instrumentinnflygingsprosedyre kan påbegynnes. Ankommende luftfartøy etablert på STAR kan forvente klarering direkte til MP når trafikken tillater det. Etterfølgende luftfartøy klareres direkte til MP når tilstrekkelig avstand til foranliggende luftfartøy er oppnådd. På denne måten vil en nøyaktig sekvensering kunne oppnås mens luftfartøyene opprettholder egen navigasjon (LNAV). Når klarering direkte til MP er mottatt og det i tillegg mottas klarering for en instrumentinnflyging, skal luftfartøyet følge “transition” fra MP til sluttinnlegget som angitt på kartet til den angjeldende instrumentinnflygingsprosedyren.
1.3 ENBR Merge Points (MP) NEPAM, GILVA, RIVIP, GODID
2  Avgangsprosedyrer IFR
2.1 Prosedyrene for standard instrumentutflyging (SID) er basert på RNAV 1 med bruk av GNSS-sensor (indikeres som PBN/D1, D2, O1 eller O2 i FPL-felt 18).

Et fly uten godkjenning for RNAV 1 basert på GNSS, vil bli klarert via OMNI-DIRECTIONAL DEPARTURE. Etter avgang vil flyet bli klarert eller vektorert til et punkt hvorfra flygingen kan fortsette i henhold til reiseplanen.

2.2 Svikt i SSR-transponder

Et fly som ikke vises på overvåkingsutstyret til ATC etter avgang, vil ikke få tillatelse til å fortsette flygingen i henhold til reiseplanen. Flyet vil bli klarert til et ventemønster, og instruert om å vente inntil situasjonen tillater retur til flyplassen.

Følgende ventemønster vil bli benyttet, i samsvar med rullebane i bruk:

RWY 17: BENTI HLDG
RWY 35: LELMI HLDG

3  Operasjoner ved redusert sikt (RAVP)
3.1 Trafikk på bakken overvåkes med SMR ved redusert sikt.
3.2 Operasjoner under redusert sikt (RAVP) er tilgjengelig for RWY 17/35, forutsatt at nødvendige hjelpemidler er tilgjengelig.
3.3 RAVP blir normalt forberedt av ATC når RVR er mindre enn 2000 M eller skydekkehøyde er lavere enn 300 FT, som forberedelse til LVP. (LVP vil være iverksatt senest når RVR er 550 M, REF para 4.1)
3.4 Ved RAVP vil ATC begrense antall samtidige luftfartøy på manøvreringsområdet til det som anses forsvarlig i den aktuelle situasjon.
4  Lavsiktsprosedyrer (LVP)
4.1 Trafikk på bakken overvåkes med SMR ved redusert sikt.
4.2 LVP vil normalt være i bruk når RVR er mindre enn eller er lik 750 M, og senest når RVR er 550 M, eller når skydekkehøyden er lavere enn eller er lik 250 FT.
4.3 Flygere vil bli informert via ATIS eller RTF når LVP er iverksatt.
4.4 Tillatte operasjoner:
  • ILS CAT II-innflyging RWY 17 ved RVR over eller er lik 300 M.

  • LVTO “Fixed Wing” RWY 17/35 ved RVR er over eller er lik 150 M.

  • LVTO HELI ved RVR over eller er lik 400 M.

Merk: Ingen operasjoner tillatt ved RVR under 150 M.

4.5 Stopplysrekkene ved RWY venteposisjoner vil benyttes. All trafikk skal stoppe og vente foran en tent stopplysrekke inntil lyset i stopplysrekken er slått av, og det er motatt en klarering via RTF fra ATC om å fortsette. Ved feil på stopplysrekke, se pkt. 4.10.
4.6 Ved RVR under 550 M anvendes utvalgte stopplysrekker og lyssatte mellomliggende venteposisjoner.
4.7 Ved RVR under eller er lik 400 M skal fly som ikke står på godkjent oppstillingsplass for CAT II-operasjoner flyttes til godkjente CAT II oppstillingsplass (Stand 15-20 og 23-28) ved hjelp av tauing og ledebil.
4.8 Ved RVR under 400 M er tilgjengelig RWY påkjøringer/avkjøringer begrenset til:

RWY 17: Påkjøring RWY via A1 / Avkjøring RWY via A9

Anm.: A7 tilgjengelig for avkjøring ved ATC behov

RWY 35: Påkjøring RWY via A9 / -

TWY LGT på andre RWY påkjøringer/avkjøringer vil være avslått

4.9 Flygere skal vente med å melde “RWY vacated” inntil luftfartøyet helt har passert enden av de grønn/gul -fargete TYW CL LGT.
4.10 Dersom et luftfartøy (eller annen trafikk) må krysse en tent stopplysrekke, gjelder følgende:
  • Luftfartøyet må være synlig for TWR, enten visuelt eller ved hjelp av bakkeovervåkingsradar.

  • Følgende fraseologi skal benyttes for å beskrive at stopplysrekken er ute av funksjon, at flygeleder ikke får slått av lysene, samt at kryssing er godkjent:
    “Kallesignal” STOPBAR OUT OF SERVICE. I AM NOT ABLE TO TURN OF THE LIGHTS. CROSSING APPROVED VIA “TWY i bruk”, LINE UP “RWY i bruk”.

  • Hvis det fra flyger bes om bekreftelse på at tent stopplysrekke kan krysses, vil dette besvares med “AFFIRM” (“JA”) og ikke en klarering.

5  Hastighet under innflyging
5.1 Unntatt når andre instruksjoner er mottatt fra ATC, skal fly som utfører instrumentinnflyging holde MNM 160 KT IAS til 4 NM fra THR. Dersom dette ikke kan overholdes må ATC informeres.
6  Visuell innflyging fra øst
6.1 VFR flyging forekommer i ukontrollert luftrom under TMA, særlig over Bergen sentrum og Os/Ulven. Etter at nedstignings-klarering er mottatt, bør visuelle innflyginger fra øst holde MNM 2500 FT inntil passering av disse stedene.
7  Skole- og treningsflyging (IFR/VFR)
7.1 IFR treningsflyging i Flesland TMA og/eller CTR skal godkjennes av ATC på forhånd. Forespørselen skal rettes til ATC Supervisor på TEL 67 03 11 80 eller epost brsup@avinor.no.
7.2 Touch-and-go trafikk og instrumentinnflygingstrening vil kun bli tillatt i trafikksvake perioder.
8  Foto- og kartleggingsflyginger
8.1 Foto- og kartleggingsflyginger i Flesland TMA og/eller CTR, skal koordineres med ATC på forhånd.
8.2 Fartøysjefen på slike flyginger skal kontakte ATC Supervisor på TEL 67 03 11 80 eller epost brsup@avinor.no, ikke senere enn klokken 1500 (1400) dagen før planlagt flyging. For flyginger som er planlagt for lørdag eller søndag, er fristen klokken 1500 (1400) på fredag. Kart, tidsperiode og kallesignal for den spesifikke dagens operasjon skal fremlegges.
9  FRA Connecting Routes
9.1 Det er etablert FRA Connecting Routes mellom endepunkt på SID og FRA Departure Connecting Point, REF ENR 3.5 - 3/5 og
ENR 6.3 - 27

ENBR AD 2.23  Annet

1  Generelt
1.1 ENBR har stor helikoptertrafikk til installasjoner i Nordsjøen. Helikoptrene benytter både RWY og TWY Y for avgang og landing. Samtidig bruk av TWY Y og RWY skjer i samsvar med lokale prosedyrer for atskillelse.

Helikoptrene følger til dels samme prosedyrer for instrumentinnflyging som andre luftfartøy, og forsinkelser vil ofte oppstå.

2  Internasjonale folkehelseforskrifter (IHR)
2.1 Lufthavnen er utpekt som IHR-lufthavn, REF GEN 1.3, pkt. 4.
3  Avvik fra ICAO Annex 14 SARPS - Aerodromes
3.1 Lengdehelling på nordre del av RWY er brattere enn foreskrevet, REF pkt. 3.1.13.
3.2 Det er ikke fri siktlinje fra et hvilket som helst punkt 3 M over RWY til alle andre punkter 3 M over RWY innenfor en avstand på minst halve rullebanelengden, REF pkt. 3.1.7.
3.3 Overgangen mellom lengdehellinger på RWY er stedvis kortere enn foreskrevet, REF pkt. 3.1.18.
3.4 Det er hinder i form av antenner og instrumenthytter innenfor sikkerhetsområdets overflybare del, REF pkt. 3.4.6 og kap. 9.9.
3.5 Sikkerhetsområdets lengdehelling er stedvis brattere enn foreskrevet, REF pkt. 3.4.13.
3.6 Sikkerhetsområdets tverrhelling er stedvis brattere enn foreskrevet, REF pkt. 3.4.15.
3.7 Avstanden mellom TWY Y og TWY W er mindre enn foreskrevet, REF pkt. 3.9.8.
3.8 Lengdehelling på TWY Y er stedvis brattere enn foreskrevet, REF pkt. 3.9.8.
3.9 Tverrhelling på TWY Y er stedvis brattere enn foreskrevet, REF pkt. 3.9.11.
3.10 Avstanden mellom passasjerbro og fly er mindre enn foreskrevet når kode C-fly bruker oppstillingsplass 15-20, 23-32 og kode D-fly bruker oppstillingsplass 24 og 27, REF pkt. 3.13.6.
3.11 “RWY AHEAD” brukes som obligatorisk instruksjonsmerking, REF pkt. 5.2.16.
4  Avvik fra "Forskrift om etablering, organisering og drift av lufttrafikktjeneste" (BSL G 2-1)
4.1 Avvik fra BSL G 2-1, kapittel 5 "Infrastruktur",
§ 23 "Lokaler"(2):
Følgende deler av manøvreringsområdet er ikke synlige fra kontrolltårnet:
  • Krysset mellom TWY B og TWY W

  • TWY B øst for TWY W

  • TWY J

  • TWY W mellom TWY J og TWY C

  • TWY M, N og R

4.2 Avvik fra BSL G 2-1, kapittel 5, § 24, vedlegg 7 "Krav til utstyr for lufttrafikktjenesten", pkt. 3 "Tilleggsutstyr", (1) c og (2):

ATC er ikke utstyrt med VHF-peiler (VDF).

5  Advarsel om vindskjær
5.1 Ved vindstyrke mer enn 12 KT fra retning 200-340°, kan det oppstå vindskjær på siste del av sluttinnlegget til begge rullebaner.
6  Kollisjonsfare med fugler
6.1 Områdene langs rullebanen og taksebanene tiltrekker fugler og kan forårsake fugleansamlinger på flyplassområdet.
7  Hang- og paragliding
7.1 Aktivitet med hang- og paraglidere kan forekomme NE for AD i ukontrollert luftrom under Flesland TMA, særlig ved Ulriken (nær Bergen sentrum) og Unneland. REF AD 2 ENBR 6-1, 6-2, 6-3 og 6-4.
8  Innflygings- og rullebanelys
8.1 Lysstyrken for SFL er justerbar i 3 trinn, intensitet 3 - 10 - 100%, REF AD 1.1.
8.2 Lysstyrken for APCH og PAPI LGT er justerbar i 5 trinn, intensitet 1 - 3 - 10 - 30 - 100%, REF AD 1.1.
8.3 Lysstyrken for THR, RWY CL, RWY end og RWY edge LGT er justerbar i 5 trinn, intensitet 1 - 3 - 10 - 30 - 100%, REF AD 1.1.
8.4 Lysstyrken for TWY LGT er justerbar i 5 trinn, intensitet 1 - 3 - 10 - 30 - 100%, REF AD 1.1.

ENBR AD 2.24  Tilhørende kart

Chart NameSide/Page

Aerodrome Chart

AD 2 ENBR 2 - 1

Aircraft Parking/Docking Chart

AD 2 ENBR 2 - 2

Aircraft Parking/Docking Chart - Coordinates

AD 2 ENBR 2 - 3

De-ice Areas

AD 2 ENBR 2 - 4

Precision Approach Terrain Chart (PATC) RWY 17

AD 2 ENBR 3 - 1

Standard Departure Chart Instrument (RNAV 1 SID BASED ON GNSS) RWY 17

AD 2 ENBR 4 - 1

Standard Departure Routes Instrument (RNAV 1 SID BASED ON GNSS) RWY 17

AD 2 ENBR 4 - 2

Omni-Directional Departure RWY 17

AD 2 ENBR 4 - 3

Standard Departure Chart Instrument (RNAV 1 SID BASED ON GNSS) RWY 35

AD 2 ENBR 4 - 4

Standard Departure Routes Instrument (RNAV 1 SID BASED ON GNSS) RWY 35

AD 2 ENBR 4 - 5

Omni-Directional Departure RWY 35

AD 2 ENBR 4 - 6

Standard Departure Chart Instrument (RNAV) RWY 17/35 (CAT H)

AD 2 ENBR 4 - 7

Standard Departure Routes Instrument (RNAV) RWY 17/35 (CAT H)

AD 2 ENBR 4 - 8

Standard Departure Chart Instrument (RNAV) RWY 17/35 (CAT H) Significant points

AD 2 ENBR 4 - 9

Standard Arrival Chart Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 17

AD 2 ENBR 4 - 10

Standard Arrival Chart Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 17 (2)

AD 2 ENBR 4 - 11

Standard Arrival Routes Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 17

AD 2 ENBR 4 - 12

Standard Arrival Routes Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 17 (2)

AD 2 ENBR 4 - 13

Standard Arrival Chart Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 35

AD 2 ENBR 4 - 14

Standard Arrival Chart Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 35 (2)

AD 2 ENBR 4 - 15

Standard Arrival Routes Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 35

AD 2 ENBR 4 - 16

Standard Arrival Chart Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 17 (CAT H)

AD 2 ENBR 4 - 17

Standard Arrival Routes Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 17 (CAT H)

AD 2 ENBR 4 - 18

Standard Arrival Chart Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 35 (CAT H)

AD 2 ENBR 4 - 19

Standard Arrival Routes Instrument (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 35 (CAT H)

AD 2 ENBR 4 - 20

Helicopter Point Boundary STAR (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 17 (VENIN 2A-2B)

AD 2 ENBR 4 - 21

Helicopter Point Boundary STAR (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 17 (VENIN 2A-2B) - Route

AD 2 ENBR 4 - 22

Helicopter Point Boundary STAR (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 35 (UPEPI 1A-1B)

AD 2 ENBR 4 - 23

Helicopter Point Boundary STAR (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 35 (UPEPI 1A-1B) - Route

AD 2 ENBR 4 - 24

Helicopter Point Boundary STAR (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 17/35 (FLS 2A)

AD 2 ENBR 4 - 25

Helicopter Point Boundary STAR (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 17/35 (FLS 2A) - Route

AD 2 ENBR 4 - 26

Helicopter Point Boundary STAR (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 35 (ELMEG 2A-2B)

AD 2 ENBR 4 - 27

Helicopter Point Boundary STAR (RNAV 1 STAR BASED ON GNSS) RWY 35 (ELMEG 2A-2B) - Route

AD 2 ENBR 4 - 28

ILS W RWY 17 CAT II

AD 2 ENBR 5 - 1

LOC W RWY 17

AD 2 ENBR 5 - 2

ILS Y RWY 17

AD 2 ENBR 5 - 3

LOC Y RWY 17

AD 2 ENBR 5 - 4

RNP E RWY 17 (AR)

AD 2 ENBR 5 - 5

RNP E RWY 17 (AR) Recommended coding

AD 2 ENBR 5 - 6

RNP E RWY 17 (AR) Significant points

AD 2 ENBR 5 - 7

RNP N RWY 17 (AR)

AD 2 ENBR 5 - 8

RNP N RWY 17 (AR) Recommended coding

AD 2 ENBR 5 - 9

RNP N RWY 17 (AR) Significant points

AD 2 ENBR 5 - 10

RNP S RWY 17 (AR)

AD 2 ENBR 5 - 11

RNP S RWY 17 (AR) Recommended coding

AD 2 ENBR 5 - 12

RNP S RWY 17 (AR) Significant points

AD 2 ENBR 5 - 13

RNP W RWY 17 (AR)

AD 2 ENBR 5 - 14

RNP W RWY 17 (AR) Recommended coding

AD 2 ENBR 5 - 15

RNP W RWY 17 (AR) Significant points

AD 2 ENBR 5 - 16

RNP Z RWY 17

AD 2 ENBR 5 - 17

RNP Z RWY 17 Recommended coding

AD 2 ENBR 5 - 18

VOR RWY 17

AD 2 ENBR 5 - 19

RNP 139

AD 2 ENBR 5 - 20

RNP 139 Recommended coding

AD 2 ENBR 5 - 21

ILS W RWY 35

AD 2 ENBR 5 - 22

LOC W RWY 35

AD 2 ENBR 5 - 23

ILS Y RWY 35

AD 2 ENBR 5 - 24

LOC Y RWY 35

AD 2 ENBR 5 - 25

RNP E RWY 35 (AR)

AD 2 ENBR 5 - 26

RNP E RWY 35 (AR) Recommended coding

AD 2 ENBR 5 - 27

RNP E RWY 35 (AR) Significant points

AD 2 ENBR 5 - 28

RNP N RWY 35 (AR)

AD 2 ENBR 5 - 29

RNP N RWY 35 (AR) Recommended coding

AD 2 ENBR 5 - 30

RNP N RWY 35 (AR) Significant points

AD 2 ENBR 5 - 31

RNP W RWY 35 (AR)

AD 2 ENBR 5 - 32

RNP W RWY 35 (AR) Recommended coding

AD 2 ENBR 5 - 33

RNP W RWY 35 (AR) Significant points

AD 2 ENBR 5 - 34

RNP Z RWY 35

AD 2 ENBR 5 - 35

RNP Z RWY 35 Recommended coding

AD 2 ENBR 5 - 36

VOR RWY 35

AD 2 ENBR 5 - 37

RNP 043

AD 2 ENBR 5 - 38

RNP 043 Recommended coding

AD 2 ENBR 5 - 39

VFR - Routes

AD 2 ENBR 6 - 1

Visual Approach Chart - ICAO - RWY 17

AD 2 ENBR 6 - 2

Visual Approach Chart - ICAO - RWY 35

AD 2 ENBR 6 - 3

TMA chart Flesland/Sola

AD 2 ENBR 7 - 1

ENBR AD 2.25  Visual segment surface (VSS) penetration

Vil bli utgitt senere.